Frispel

sedan 2001

Flipprarnas vinkel

Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Hejs!

Har spelat lite TOTAN nu under semestern, ganska trevligt spel. Själv har jag ett TS som jag shoppat själv, och då bytte jag även ut delarna av flipprarna under spelplan. Efter att ha spelat TOTAN har jag märkt att vinkeln på flipprarna är mycket större på det spelet (och de flesta andra spel) än vad jag har på mitt (gäller alltså när jag aktiverar flippern). Knappt så att bollen rullar tillbaka i mitt fall. Några tips och knep för hur jag kan få lite bättre vinkel?

/J


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Hei!

http://marvin3m.com/wpc/index3.htm#flip
(Kap. 4a. Finishing Up: Rebuilding Flippers)

Her står absolutt alt du trenger å vite.

TS (The Shadow) skal ikke ha noen annerledes vinkler enn på f.eks TotAN så vidt meg bekjent. Det viktigste er at du har rebygget flipperne riktig, og at du har montert flipperen i riktig posisjon når den ikke er aktivert. I guiden finner du trikset med en tannpirker, som fungerer utmerket. Noen få spill mangler huller til tannpirkeren, og da må du sikte inn selv, slik at flipperen går i rett linje med der ballen kommer rullende fra sidene.
« Senast ändrad: juli 22, 2003, 12:32:03 av ARE »


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Tackar. Dock har jag inte hål för några tandpetare... Skall se om jag kan få lite bättre vinkel på dom. Dock är dom symmetriska just nu, så jag kanske skall strunta i det...

/J


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Jag brukar följa Stefan Ljungströms råd (se hans hemsida Pinballark) om att flipprarna ska vara i linje med returnlane-plåten.
Har gjort det på alla mina spel och det känns helt rätt vad gäller spelkänsla.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Om jag inte är helt ute å cyklar så kan en kraftig uppvinkling av en aktiverad flipper tyda på:

1. Sliten plunger eller plunger stop (möjliggör längre rörelse av plungern vid aktivering)
2. Flackt inställt viloläge för flippern


Håller med Torbjörns tips, Pinballark visar föredömligt en flipperjustering. Jag märkte även att väldigt små förändringar av denna inställning kan ha stora effekter på flipperns styrka.


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Hvis en ikke bruker tannpirker er trikset med linjal veldig bra! Jeg husket ikke hvor jeg hadde sett bildet, og unnlot å nevne det.

http://www.pinballark.com/bilder/flipangle.jpg

Men uansett dersom det finnes hull til tannpirkere så er dette enda enklere iom at en kan legge flipperen inntil og holde mens en arbeider på undersiden. Bruker man linjal må en også følge med på oversiden at flipperen står riktig, og det kan bli "lite jobbigt" :-D

Dersom en bruker tannpirker eller linjal helt riktig, får man samme resultat.

Senest i går finjusterte jeg en IJ hvor høyre flipper stod bittelitt for langt ned. Det var umulig å få ballen til å ligge på flipperen, og det var mye vanskeligere å gjøre presise "shots" med den.
« Senast ändrad: juli 24, 2003, 15:55:59 av ARE »


Tags: plunger