Frispel

sedan 2001

Judge dredd planetmotorn

jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Kan tillägga att det hade gått några tänder på dreven i min låda. Inte det trevligaste felet alla gånger det där med växellådor...


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Blev väldigt förvånad när jag öppnade växellådan.
kan inte se några fel, fick bilder av den killen du länka till (are) och hans skada var en spricka som han visade hur han hade lagat.

Jag kan inte ens se att några tänder saknas.
Kan det vara så enkelt att när kulan hade fastnat att kugghjulen hoppade ur??

Ska skicka länk på bild så får ni se hur det ser ut.

vill inte skruva ihop allt igen och upptäcka att det inte funka.


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
« Senast ändrad: november 09, 2009, 20:28:43 av stefanlord »


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Gör rent allt först med Bräkleen eller liknande först.  Fetta in allt när du är klar med lagningen, vanligt lithiumfett blir kanon.


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Ett drev kan ha släppt från axeln utan att det syns. Kolla så att inget drev spinner mot sin axel innan du skruvar ihop. Jag fick mecka två gånger pga detta.


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack för tipsen, ska kolla extra noga när jag sätter ihop den imorgon.
Vill inte riva ner allt igen, dock tror jag att jag inte behövde skruva loss riktigt allt det jag gjorde.
:-D


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
http://www.bildbox.se/folk/stefan/type/3/page/1/


Verkar som det stora bakre kugghjulet går runt sin axel, men för at åtgärda felet måste jag få loss hjulet på nåt sätt eller? Och hårdlöda?
« Senast ändrad: november 10, 2009, 18:14:41 av stefanlord »


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Du menar det undre av de två som sitter på samma axel i bild 1 antar jag?
Isf hade jag rekomenderat att plocka bort det och hårdlöda. Du får ta bort hela stjälken upp till planeten för att få loss det andra vill jag minnas, vilket också skulle vara vad som krävs för att komma åt det aktuella drevet. Jag tror du förstår hur det hänger ihop som har lådan framför dig.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hade inte en aning om att JD var ett organiskt spel.
Citera
Du får ta bort hela stjälken upp till planeten

Du menar väl förmodligen axeln.:-)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MAJ

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu kanske växellådan till planetmotorn på Judge Dredd ser helt annorlunda ut mot växellådan till skovelhjulet i Maverick men vi pratar ju växellådor så här kommer ett tips.

Skovelhkulet i Maverivk stannade plötsligt för mig och ryckte lite ibland. Någon gång snurrade det lite men stannade sedan tvärt.

Efter att ha öppnat växellådan såg jag att ett "lager" till axlarna som sitter i kåpan var ovalt. Nu är det egentligen inte ett lager utan bara en mässing-bussning. Jag listade ut att kuggarna tvingar axlarna ifrån varandra och därför slits bussningen bara på ena sidan.
Så det var bara att pilla ut bussningen, vrida den 180 grader och sätta tillbaka den igen och sedan dess har skovelhjulet snurrat fint.
« Senast ändrad: november 10, 2009, 22:53:02 av MAJ »


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Tack Jura, det var mycket riktigt ett drev som lossnat från sin axel.

Har plockat ner allt och lämnat drevet till min pappas kompis som är guldsmed.
Han ska hårdlöda den och förhoppningsvis ska jag få ihop spelet till helgen så man kan flippra och ta ett par öl.

:-)

Tack alla övriga också som har lämnat tips och förslag, det är ni som gör att en vanlig kille med tummen mitt i handen vågar sig på att reparera spelen.


jura

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 333
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan
Det är bara kul att kunna hjälpa till.:-) Se till att din pappas kompis lägger tenn på "rätt sida drevet" så att inte tennet tar emot glidlagret.


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
It´s alive!


Kan rekomendera att lämna till en guldsmed när det gäller Hårdlödning av så små ytor.

Han gjorde ett kanonjobb, starkt och bra och det byggde nästan ingeting.

Sen tog det lite tid att sätta ihop spelet, hade tagit lite för lite och dåliga kort.
men, men man lär sig till nästa gång.

/s
« Senast ändrad: november 15, 2009, 00:35:54 av stefanlord »


stefanlord

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vet inte riktigt vad eller hur jag ska justera men planeten och armen verkar inte vilja sammarbeta.

när man skjuter för att låsa en kula så lägger sig första kulan och låser sig sen börjar armen gå fram och tillbaka och vill lyfta ner kulan igen, så planeten rör sig några cm och stannar medans armen går fram och tillbaka hela tiden  och försöker få tag på kulan.

Ska inte 3 kulor låsas innan armen vill släppa ner dom? och varför stannar planeten efter ett par cm hela tiden, finns det någon sensor som känner av var bollen ska ligga?

tacksam för svar.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det är just detta som är problemet om man t.ex. byter batterier och inte kalibrerar efteråt.

Det står i manualen hur man kalibrerar planeten och kranen eller den ena eller andra, kommer inte ihåg - jag gav upp och sålde spelet till en annan som fixade till allt.

Men du klarar det säkert :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45