Frispel

sedan 2001

Polering av kulor

spilleman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 363
    • Visa profil
  • Stad: Mern-dk

MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag tar bara pyttelite Autosol på fingret och sen smörjer jag in varje objekt lite lätt som jag slänger ner den i trumlaren. Tycker jag får väldigt bra resultat på detta sätt. Går knappt åt något Autosol heller. :)

EDIT: Jag har en vibrator-trumlare. Finns ju även en annan variant av trumlare.
« Senast ändrad: maj 09, 2012, 19:59:10 av MRZ999 »
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Jag märkte precis hur stor skillnad det var att ta lite YES på en diskborste och borsta kolorna i några sekunder och sen skölja med vatten. Jäkla blanka. =)

Egentligen kan man trumbla med vatten och yes, men jag tror inte det går i en vibrator trumlare som jag har så jag körde manuellt och det blev stor skillnad även om de var jättefina efter trumlingen.
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Ja, efter trumlingen måste du förstås torka av allt damm och sådant som sitter på kulorna.


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Körde en silversked med gravyr och mönster i trumlaren ett par dagar nu och sen tvättade jag den med vatten och yes. Efter det tog jag lite autosol och jäklar vad mycket smuts som var kvar på skeden. Tror jag får polera med autosol ett bra tag för strumpan som jag använder till att putsa med är svart nu istället för vit.

Att tänka på är att rengöra sakerna för hand med andra ord. =)
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
MRZ999

Du har missuppfattat / missförstått detta :-)

Om man använder en trumlare på det viset jag beskrivit, så räcker det gott och väl med 2 dygns polering av normalt slitna stålkulor för att dom skall bli fina.

Därefter har jag aldrig haft behov av att eftertorka eller efterpolera en kula. Jag lägger bara kulorna i en frottéhandduk och rullar lite hit och dit för att lite 'polerdamm' skall komma av kulorna, men det är så lite, så det är nästan onödigt.

I ditt fall med silverskeden, så är silver ett mjukt material och det hade helt säkert räckt med ett dygns trumling / polering eller betydligt mindre = 6-12 timmar.

Sedan kan du fortsätta gnugga silverskeden i all oändlighet med Autosol eller Häxan och det kommer alltid att bli svart för polermedlet gnider av silver från skeden hela tiden. Det hade m.a.o. räckt att du torkade av skeden med ett papper eller en handduk efter trumlingen.

Man behöver absolut inte tvätta grejerna efter trumling - om man gjort på rätt sätt. Är grejerna ingrodda med smuts efter trumling och kladdiga, då är ngt fel = för mkt polermedel och / eller uttjänt media.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


MRZ999

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Älvängen
Okey. Jo jag märkte att det inte kom speciellt mycket smuts från kulorna när jag gjorde samma sak på dem. Men den skeden var 30 år gammal och helt svart så det räckte inte med bara ett dygn... :P

Men det var härligt att höra från dig för då fick man lite mer kött på benen.

Nu ska jag ge mig in på Flame Polishing. Ska bli jätteintressant!
Ägare till No Fear, World Cup, NBA Fastbreak. Kommer gärna i kontakt med flipperkunniga i Trollhättan. :)


Lunk

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Nån som vet om man kan man köra guldkulan i gold-ball eller försvinner guldet då?