Frispel

sedan 2001

Polering av kulor

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Startar denna tråd istället för att fortsätta på den som hamnat/börjat på fel plats i detta forum.
Citera
DAH skrev: Har du provat att tumla slitna kulor för att se om de blir trevligare?
Ja, det är just det jag gör.

Gamla fula matta kulor, blir alltså efter 2-3 dygn i trumlaren, ENORMT mkt bättre än nya.

Nya kulor räcker att köra 1 dygn för samma resultat.

Det går inte att mäta upp ngn skillnad i slitage eller vikt ens efter 10 dygns trumling.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Hmmm, jag måste nog investera i en tumlare.:-)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Vad är det för tumlare? Vad används i den? Samt har du lite före och efter bilder? Vore kul att se resultatet.
MVH


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Inte helt vanliga i Sverige då det främst är för jägare (läs: de skjutgalna 'right-to-bear-arms'-typerna i världens största u-land är främsta målgruppen...) men de går att få tag på i Sverige.

www.jaktmarken.com

EDIT: Kan man få receptet på 'specialblandningen'?
« Senast ändrad: november 04, 2009, 13:43:00 av kniven »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Vilket material används under tumlingen av kulorna.

Bra länk Kniven, en sån tumlare ska jag beställa snarast.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
För just polering av kulor borde väl en rotationstumlare vara bättre?  Har iof aldrig sett en vibrationstumlare i drift.

Är också sugen på att beställa en men har inte fått tummen ur då inga skriver ut diametern på skålen, oftast står det bara "tar 500 hylsor", vilket inte är så intressant.

Finns en annan variant här,  de säljer även krossade nötskal men antar man kan köpa det billigare i en djuraffär?


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Morsan håller på med stenslipning och hon har denna typ av "trumlare" som de kallar det.
Kolla under "TRUMLARE"
Hennes stenar och smycken blir tokigt blanka!
Det borde väl kunna funka lika bra!? Eller? Att jag inte ens har tänkt på att prova den innan jag såg denna tråd.
« Senast ändrad: november 04, 2009, 14:41:20 av Calm »


Smyken

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 269
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Hur länge ser kulorna fina ut då ?
Om de blir (normal fina) efter 1 vecka så känns ju allt meningslöst.....


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO
Her er eksempel med MYNTER, etter ca 24t i tumbler med mais eller valnøtt (husker ikke) og litt autosol

Länk

edit: även en liten video "in action" - se lenger ned i tråden
« Senast ändrad: november 04, 2009, 15:47:12 av ARE »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Jag läste lite på en del vapenforum innan jag beställde min och tydligen funkar det även med grötris och häxan silverputs eller något liknande. Har inte testat med grötris ännu då min 'corncob' (tror jag det var) fortfarande är ok.
Har spätt på med häxan, då den lilla flaskan som följde med tog fort slut.
Överlag funkar det bra med tumlaren men den får gå ganska länge och det blir gärna en fet hinna som man får polera av lite snabbt för hand om det skall blänka som en spegel... :-D
Priset har gått upp lite sen jag beställde min Frankford men det är ändå ett hyggligt pris.
Visst finns de i USA och på ebay men då kanske tullen kommer och snokar. Sen är det inte billigare längre... :-(


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
kniven: Hur stor är skålen?  Diameter, djup?  Får man i en flipperplatta?  :)


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Var nere och mätte:
Diameter uppe - 25cm
Diameter i botten - cirka 20cm
Djup - 10cm

Vad man måste tänka på är att det är en pinne mitt i skålen för att skruva fast locket. Går ju att lösa men då får man modifiera lite grann.

Flipperplatta är inga problem. I stort sett alla assemblies går ner, även bolltråg men då är det lite trångt på sidan om pinnen och tråget vibrerar inte lika bra som mindre delar.
Till de som skaffar en tumlare kan jag varmt rekommendera det här:

Dental picks

De små kornen fastnar överallt...


EDIT: inlägg 666....
« Senast ändrad: november 04, 2009, 19:07:16 av kniven »


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Tack kniven!  Exemplariskt svar, nu har jag beställt och kan således använda tummen igen..


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Hur länge kan man använda "kletet" sedan? Jag antar att autosolen torkar ganska fort?

Jag har kört min utan något polermedel tillsatt, och det händer inte vidare mycket då.
« Senast ändrad: november 04, 2009, 22:31:32 av INK »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
SVAR TILL DE SOM UNDRAR OCH HAR FRÅGOR:

1) Synd att vissa nu i sin iver beställt 'fel' maskin och inte kunde vänta på mitt svar. Om möjligt, så avbeställ den och köp rätt (om det nu är kulor ni vill polera). Mer om detta längre ner i texten.

2) Skall man polera kulor, så duger inte en vibratortumlare, utan måste vara en rotationstrumlare (tRumlare inte tumlare).

3) Det skall alltså vara en maskin med en rund cylinder som ROTERAR långsamt runt med media + polermedel + kulor ilagt.

4)
Citera
…har du lite före och efter bilder? Vore kul att se resultatet.
Jag har tagit flera bilder, men orkar inte just nu lägga upp dom. Men jag kan säga att det är verkligen skillnad som natt och dag, vilket flera här på forumet sett när jag visat de polerade kulorna.

5)
Citera
Kan man få receptet på 'specialblandningen'?
Jag har provat flera olika media, men det enda media jag tycker funkat bra är krossat valnötsskal (denna typ finns enbart att köpa i jaktbutiker). Sedan tillsättter man ca 1,5 rågad matsked (ca 0,5 dl) Autosol (finns att köpa 1 liters burk på t.ex. Clas Ohlson). Blanda samman Autosol + valnötsskal och lägg därefter i kulorna (ca 12 st.) och starta maskinen och låt gå i 2 till 3 dygn.

6)
Citera
Hur länge ser kulorna fina ut då ?
Svar: Väldigt länge :-D Kulorna i flipperspel är av hög kvalitet stål och hårda så in i hel-ete. Det tar 2-3 dygn kontinuerligt polerande i en trumlare med media och polermedel att få dom spegelblanka och den blankheten försvinner inte i första taget, särskilt inte på ett hemmaspel.

7)
Citera
Hur länge kan man använda "kletet" sedan? Jag antar att autosolen torkar ganska fort?
Man får fylla på ca 1 matsked Autosol till varje gång man skall polera en ny omgång. Det gör inget alls att Autosol 'torkar', eftersom det inte är lösningsmedlet i Autosol som polerar, utan det vita polermedlet och det stannar ju kvar i trumlaren. Dock bryts det ju ner under poleringens gång (roterandet) och därför måste man fylla på lite grand till nästa omgång polering.

8) Jag köpte min TRUMLARE på 'Göteborgs Mineral & Stengalleri' (efter en liten prisundersökning av den aktuella modellen).
LÄNK:
http://stengalleriet.jetshop.se/
Den modellen jag köpte heter:
Lortone 45C
För metallpolering - stenslipning
Artnr: 10-492
Beskrivning:
Trumlare med 1 st. gummitrumma 4NR. Här kan du polera större volym av metall, silverlera/silver eller trumla stenar. Volym ca 1,7 liter. Vikt 3,2 kg. 26x16x22 cm. Motor 220/240V. 0,33A.
Pris: 1.290:- SEK

9) Jag har experimenterat nu ca 1,5 år och detta är det bästa jag kommit fram till.

Se även bild nedan!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45