Frispel

sedan 2001

Intresekoll - Plätering

WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Har lite ramper jag tänkt lämna in för omplätering ("guld") och tänkte passa på att kolla intresse här för att kunna hålla nere priset lite.

Har ni redan gjort detta i stockhom så tar jag gärna emot tips om vart man ska/inte ska vända sig.

Hör av er på mail eller i tråden.
« Senast ändrad: april 26, 2010, 21:58:55 av WKD »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag lämnande in mina IJ-ramper här i Gbg. Det kostade 500 kr - utan kvitto :-)

Då ingick 2 x 'doppning' i klarlack efteråt, så att det ej skulle oxidera igen.

Det blev mkt fint = guldigare än originalet :-D
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Yannelos

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
  • Stad: Älta
Jag skulle vara intresserad av detta!

2-ramper isof...
« Senast ändrad: oktober 22, 2009, 16:34:24 av Yannelos »


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Jag är intresserad, två-tre ramper i så fall.
Ola Rodenkirchen


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Håller som bäst på att ta in uppgifter från diverse firmor..   finanskrisen verkar ha satt sina spår i denna bransch, iaf i 08-området.

Har även blivit informerad om att nästan ingen använder mässing för förgyllning idag utan det är nästan uteslutande guld  :-P

To be continued..


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Någon som vet exakt vad det är för material i ramperna o vilken ytbehandlingen är på dem ?
Gäller även ben.
Alltså vid leverand med spelen eller vid köp av nya ?

Guld e det ju naturligtvis inte, jag är tveksam till mässing oxå.
Finns ju ganska många andra typer av ytbehandling som är gul oxå, eloxeringar, gulcromateringar mm mm.

Är ramper o ben stål rakt igenom eller ligger det kanske ett zinklager på toppen som rostskydd innan ytbehandlingen.

Blanka ben skulle jag tro e "blank"-kromade , då skulle mycket väl de gula kunna vara gulkromade ?

Kan ev vara av vikt då man gör det hela på nytt.

COCS: Kan Du snabbt fråga vad de gjorde med dina ramper kanske ?
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Ramper är gjorda av hederligt stål som sedan förmässats.  Mässing oxiderar starkt och snabbt utan lackering och svartnar vilket är vanligt på våra gamla ramper..

Ben har jag ingen aning om men antar det är samma där.

Är tveksam till gulkromatering som mer liknar guleloxerad alu..  mao inte alls som guld.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Bra.

Sant om gulkrom, tror visserligen de kan laborera lite med färgen, men är det mässing från början så ska man väl eftersträva det.

Jag håller just nu (ihop med COCS) att försöka få ihop en större mängd ramper o coin toss assy i västsverige....

Benen verkar ju sällan bli så oxiderade som ramperna ? Möjligen någon annan behandling
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
Plätering ?.....

I Falkenberg finns det ett företag jag har lämnar prylar till när jag renoverar mopeder och bilar,det de har är förzinkning,man kan få det att se ut som crome eller guld.
Det absolut viktigaste som krävs är,ju blankare och polerat det är,ju snyggare resultat,allt förarbete måste kunden göra själv.
De gör mycket åt pelly butiksinredningar,som tex trådhyllor som man ser i vissa affärer.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Förzinkning i sig ser inte ut som vare sig krom eller guld.
Förzinkning ger en "matt"  yta, däremot kan man t.ex blank eller gulkromatera efter förzinkningen. (finns grön o blå oxå om man e sugen).

Stensbol om du e nöjd med resultatet kanske du kan kolla lite vad exakt de gjort så man vet vad man ska fråga efter.... ?
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Gääsp, nu har jag vaknat till, ursäkta :-)

Som jag förklarat i en annan tråd här på SFS, så är det dom gjorde med mina ramper förmässing, d.v.s. först avlutning och sedan div. bad som lägger på mässing. Om man inte klarlackar det, så blir det oxiderat förr eller senare. I mitt fall doppades hela detaljen i klarlack 2 ggr och får rinna av. Mina ramper på mitt IJ ser trots nu, efter flera år, mkt finare ut än de bästa andra jag någonsin sett.

Vad gäller benens ytbehandling, kan jag inte uttala mig, men dom är alltid ett problem = dåliga.

Ole på P4P har sålt bra kvalitet på guldben, bättre än originalet, men så försvann dom :-(
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag skulle vara intresserad av att få min lockdownbar till TAFG gulplätterad då den ser  trist ut i ändarna där händerna ligger an under spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Morrn Cocs ;-)

Tack för info verkar som vi skulle kunna få ihop ganska många ramper (om priset är bra) i Boråsområdet.

Stora nackdelen med förmässning är nog priset, jämfört med andra behandlingar.
Med rätt / bra lack så är det en finfin ytbehandling.

Ole har "lovat" att benen kommer tillbaka framgent.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


stensbol

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 521
    • Visa profil
  • Stad: Morup
CC

Jag tror grabbarna på kromverken i Göteborg gör bättre jobb för detta ändamål,men det jag har gjort på Fbg ytbehandling är mest skruv och smådetaljer,men en och annan ventilkåpa till p1800,de har blivit mkt snygga.
Men i Göteborg gör de ju allt förarbete så resultat bör bli bättre.


WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Har mailat intresserade i Stockholm, ni som inte svarat försök göra det under dagen.


Tags: