Frispel

sedan 2001

Tillskurna plastdelar för egen tillverkning

WKD

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
  • Stad: Hägersten
Vill inte förstöra INKens tråd eller planer men för den händige så kan man göra själv med lite plast från clas ohlson och en dremel.

Min blastzone protektor


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Men tanken med en protector är väl att den ska sticka ut lite och ta smällen - inte bara förstärka?

Ska kolla hur smala plaster de kan fräsa också - de laserskär nämligen inte. Hål antar jag att man får borra själv.

Och jag ska kolla lite kontakter på att printa spegelvänt på transparent självhäftande film också i samband med plasttillskärningen.


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Kan meddela att WCS-plasterna, enligt Wayne,  aldrig kommer att reproduceras igen. :-o

Citera
There will not be any remade due to licensing with World cup soccer they allowed a one off rerun of plastics a year ago and thats it

they are all gone

Wayne Gillard
The Pinball Factory
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Då kan jag meddela att han tillverkade alldeles för få uppsättningar. Jag hade inte en aning om att det ens fanns nya... :-(


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Då kan jag meddela att jag tror att det står i deras affärsidé.
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Ursäkta min okunskap, men hur länge gäller rättigheterna för flipperplaster egentligen ?

I Sverige gäller typ,

Patent brukar vara 10-15 år tror jag.
Mönsterskydd t.ex är 25 år (15 år för reservdelar)
Upphovsrätt 60-70 år ? (tror böcker som utkom för 70 år sedan nu får kopieras för e-bruk utan hänsyn till upphovsmannen, eller ska upphovsmmannen varit dör i 70 år....)

Med andra ord, när skulle 3e part kunna kränga kopior av plaster ?

Och vad skulle skillnaden mellan t.ex WCS som verkar vara "licensspel" jämfört med t.ex FT som väl inte är "licens" på.
« Senast ändrad: september 29, 2009, 11:59:59 av CC »
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Upphovsrätten är väl typ 75 år efter författarens död tror jag.
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Jag tror dock att licensen han pratar om handlar om FIFA.
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citera
Och vad skulle skillnaden mellan t.ex WCS som verkar vara "licensspel" jämfört med t.ex FT som väl inte är "licens" på.


Att FIFA inte gillar att du utnyttjar deras namn. I bästa fall kan man komma överens om en ersättning, men ibland blir det för dyrt. I andra fall är det bara ett godkännande från rättighetsinnehavaren som behövs, men det kan också vara svårt ibland - även om det inte är pengar inblandade.

Samma med andra licensierade teman, t.ex. Monster Bash, Indiana Jones etc.

Fish Tales har WMS själva "kommit på" - och således äger de också rättigheten själva.

Men vad det gäller tidsapsekt på rättigheterna så torde det luta åt upphovsrätten på 75 år. Alternativt så har de mönsterskyddat all grafik, men det är nog USA-regler som gäller här. Vi får väl kolla med Ole eller någon annan som har bättre insyn.
« Senast ändrad: september 29, 2009, 12:12:33 av INK »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Wayne har dock rättigheterna att reproducera allt WMS-material vad jag har förstått - vet dock ej hur länge hans rättigheter gäller.

Men han får bara producera flipperspel under varumärket Bally - inte under Williams. Därför kommer eventuella nya MM heta Bally. :-D


meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo

CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Jo , jag tror jag förstår problemet, har ju ändå så svårt att få in att t.ex "tackle plasten" till WCS skulle stoppas av FIFA ;-)
Då det är en plastbit , lite lila o grönt på den, inget som helst om FIFA där.
Däremot translite eller plaster med hunden som ju faktiskt direkt kan härledas till just FIFA.

Vad gäller jämförelsen WCS / FT var det mer ur tidsaspekt frågan gällde, hur länge är de så att säga låsta för 3e part.

Är det så att grafiken e mönsterskyddad, så skulle det med svenska lagar innebära att det är fritt fram för kopior efter 15 år då det gäller reservdelar.
Men troligen något helt annat over there ?

Skit samma, för eget hemmabruk torde det ju ändå inte föreligga några problem att fixa sig det man behöver.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Troligtvis ingår all grafik i licensen - annars skulle det ju finnas gott om repros.

Det vore ändå intressant att veta tidsaspekterna och andra regler för reproduktioner. CPR gör ju en massa Bally-plaster/spelplaner från 70-80-tal (där jag tror att de får tillstånd från antingen Gene eller Wayne), men inte något Gottlieb alls (som vi vet är hårdare med tillstånden).

För hemmabruk är det förstås inte några som helst problem. :-)
« Senast ändrad: september 29, 2009, 13:54:51 av INK »


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Tror nog detta omfattas av copyright. Och i så fall gäller det enligt amerikanska lagar i 28 år (och kan förnyas innan det går ut). Jag antar också att det är just detta som Gottlieb-advokaterna pysslar med... Dricker fett mycket kaffe och förnyar copyrights lite emellanåt.
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


Tags: BSD