Frispel

sedan 2001

Skada på LCD-TV

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
För några veckor sedan uppträdde det här pixelfelet på min
platt-TV (Samsung).
Skada

Det började med den cirkel som syns på bilden, men sedan har den vuxit med lodräta streck uppåt och nedåt.
Strecken till höger på skärmen tillkom för några dagar sedan.

Hur uppkommer sådana här fel och varför blir det värre?
TVn är köpt 2006 så det finns inga garantier kvar tyvärr och jag
antar att felet inte är lönt att laga...

EDIT: Jag gissar att det kan bero på fysiskt våld, men det har inte hänt vad jag vet.
« Senast ändrad: augusti 15, 2009, 12:30:56 av Torbjörn M »


elvira

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
  • Stad: Gislaved
Njaaeee, fysiskt våld låter inte troligt då alla defekter är röda (men det kan bero på det). De LCD som jag sett som fått sig en smäll har de mesta pixlar varit helt döda alternativt en jäkla blandning av färger. Den enda gång jag sett en LCD med samma färg på de defekta området var en skärm som blivit utsatt för extrem hetta... Du har inte fått in en massa damm och eller annan "skit" i TV'n?

Släng upp bilden på http://www.minhembio.com/forum/
Där lär du få svar ganska snabbt... :-)


Edit: Felstavning
« Senast ändrad: augusti 15, 2009, 19:40:40 av elvira »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
En rättelse: pixlarna är röda när bilden är svart. De kan även vara gröna beroende på vilka färger som visas på TV-bilden och i andra lägen syns de felaktiga pixlarna inte alls.

Vi har haft 26-28 grader här hemma vissa dagar men det vet jag inte om det kan klassas som extrem hetta. Iofs så bidrar ju TV i sig till att det blir varmt..

Ang. damm så handlar det bara om de normala mängderna. Brukar dammsuga ovanpå TVn med jämna mellanrum, men inuti är ju lite svårare.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Efter en liten diskussion på Hembioforum så pekar det mesta
på att det är väggfästet som är boven i dramat.
Cirkeln på bilden befinner sig framför en av de nedre distanserna för väggfästet, och en annan som drabbats av samma fel hade cirkeln på precis samma ställe (också Samsung).
Han hade nyligen hängt upp sin TV, men för mig har det troligen hänt när jag satt i sladdar alternativt när jag tryckt
på TVns knappar nere i högra hörnet.

Så var försiktiga när ni hänger upp TVn och välj ett stadigt fäste (och inte som jag: en vågrät list för de två övre skruvhålen och varsin utstickande distans för de nedre, tyngden blir för stor för dem).


elvira

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
  • Stad: Gislaved
Kul att man lärt sig något nytt idag! :-)

Å tråkigt med din TV... :-(

Kan defekten månne försvinna om du monterar om den med ett bra fäste?

Eller är det kört?


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Jag har inte provat att ta ned TVn från väggen, däremot så lyfte jag den ut från väggen i nederkant utan att skadan försvann.
Det är nog kört mao. :-(

Och min nya TV blir inte en Samsung, mer strulande märke får man leta efter:
Ovan nämnda TV har varit på reparation 1 gång (för ljudfel).
Samsung PVR-box, 2 gånger på rep.
Samsung DVD/Video-spelare, inlämnad 1 gång.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Samsung har aldrig fått fäste i mitt "vill ha begär", men jag kan konstatera att Samsung många ggr blivit utnämnda till bästa eller näst bästa 'xxx' samt också mkt prisvärt, så det är tråkigt att läsa om dina problem, vilket i.o.f.s. ger mig lite tröst till att jag köpt dubbelt så dyra grejer från 'Pioneer' som jag aldrig haft problem med trots säkert 20-30 år med det märket och naturligtvis förnyade med jämna mellanrum, typ vart 5:e år. Är det en tillfällighet att jag haft tur eller?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Jag ska inte sticka under stol med att jag är nöjd med bildkvalitén på Samsungen, men det som av förklarliga skäl aldrig framkommer vid recensioner är driftskvalitén på apparaterna.
Jag kanske har haft otur men jag tänker inte chansa en gång till.

Som ersättare har jag fastnat för Sony Bravia KDL 40W5500 eller 40V5500. Den har bl.a. inbyggd HDTV-dekoder som jag undrar om det går att använda med Boxers markbunda sändningar för Svt HD och TV4 HD?
Jag har redan en box för Comhems SD-utbud så det är bara de marksända HD-kanalerna jag är intresserad av om det inte kostar för mycket.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Om ni hinner titta på TV så har ni inte tillräckligt med flipperspel att ta hand om. :-o


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hej Torbjörn!

Ang HD-kanaler i marknätet så är det bara SVTHD som finns tillgängligt och detta är officiellt endast på försök på vissa orter (bl a Sthlm) så kanalen kan i teorin försvinna närsomhelst.
TV4HD finns inte i marknätet och kommer med största sannolikhet inte att finnas där på länge.

Sonys DVB-T/C-apparater fungerar med SVTHD i marknätet (DVB-T) däremot kräver comhem att mottagaren är pairad med kortet och de pairar bara med de set-top-boxar (STB) som erbjuds vid tecknande av abonnemang.
Detta är enligt min mening idiotiskt eftersom det inte finns några tekniska hinder för att utnyttja mpeg4-avkodaren i de integrerade mottagarna. Jag har inte fått någon vettig förklaring till detta beslut. Comhem har en något mer hård, krånglig och gammaldags inställning till de mottagare som skall användas i deras nät till skillnad från Teracom/Boxer. Antalet olika marknätsmottagare är idag väldigt stort och självsanerande. De mottagare som är dåliga är det ingen som köper.

Så tyvärr måste du ha en HD-STB för att se comhems HD-kanaler.
HD i marknätet kommer enligt min uppfattning aldrig att ske då nödvändig bandbredd inte finns. Däremot börjar HD-utbudet i comhem att bli rätt så bra nu med bl a SVTHD, TV4HD, Canal+FilmHD, Canal+SportHD, TV1000HD, DiscoveryHD, EurosportHD m fl.

En till sak med de integrerade digitalmottagarna i Sonys apparater, de kan antingen ta emot via marknätet eller kabel. Inte båda på samma gång. Tyvärr...

mvh Purre Persson, utvecklingsingenjör TV4 (fd dito SVT)
« Senast ändrad: augusti 21, 2009, 11:31:28 av Purre »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jo en sak till.
Det är inte så dumt att köpa en mottagare med MPEG4-avkodare även om det inte finns HDTV-kanaler i marknätet.
Det finns planer på att ersätta MPEG2 med MPEG4 i alla SD-kanaler i marknätet också. Det innebär då naturligtvis att alla måste byta ut sina nuvarande mottagare (iaf de som saknar MPEG4).
Samtidigt kommer nog de flesta mottagare när det händer vara rätt så gamla och behöva bytas ut ändå och MPEG4 kommer att finnas i de flesta nyare mottagare vid det tillfället.
« Senast ändrad: augusti 21, 2009, 11:40:13 av Purre »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Tack för utförligt svar, Purre!
Eftersom jag bara har två hål i väggen och inte tre kan jag inte ta emot comhems HD-utbud, annars hade det varit ett givet val.

Men vad behöver jag för att se marksända Svt HD i Sonys TV?
Abonnemang hos Boxer?
CA-modul?
Vill ju inte lägga ner för mycket pengar på en kanal som inte alltid sänder (?) och som kanske snart försvinner.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
För att se SVTHD behövs inget abonnemang och då heller inte CAM. Kanalen är liksom övriga SVT-kanaler (SVT1, SVT2, SVTB/K och SVT24) Free-To-Air. Så köper du en TV med MPEG4-avkodare och DVB-T-frontend så kan du se SVTHD.

Ett alternativ vore att hitta en apparat som kan blanda DVB-C och DVB-T kanaler, köpa en CAM för Conax så kan du ställa undan din comhem-box och stoppa kortet direkt i TVn för comhems SD-kanaler och samtidigt se SVTHD via marknätet.
Nu har jag inte koll på om det finns såna mottagare och isf vilka fabrikat. Vad jag vet är att den jag har här hemma inte klarar det och det är en Sony KDL-40W3000.


Gameroom.se

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag såg en kille som fixade sin TV med liknande fel.
filmsnutt
Arne Guldström
www.gameroom.se
www.spelskroten.se
arne@gameroom.se
Tel.031-293400


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Så alla vi som betalat tvlic men inte kan se hd-kanaler finanseierar detta... skit vad bra... skit skit bra... svt är skit...jag älskar skit ... skit-svt...

eller... jag betalar ju inte lic... min tv är ju traaasig......

varför i h-vete är inte svthdd och gärna övriga svtkanaler betalkanaler så att de sossar som ser på den (år 75 o över) få betala för dyngan...
« Senast ändrad: augusti 22, 2009, 00:31:44 av ZeeDee »


Tags: