Frispel

sedan 2001

Andra hobbys än flipper!

mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
läste precis dr flippers inlägg,du är inte ensam?åker själv imperial 57,all night long,ha ha ha


Don-Martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
Jänkare är trevligt att åka i.. :-)
Har åkt ca 150 mil på 2 helger nu i min -68 Cadillace Sedan DeVille utan det minsta problem.. :-)

Enda nackdelen har väl varit att det går åt lite bensin :-(  men det kostar ju att ligga på topp..
« Senast ändrad: juli 31, 2003, 14:47:16 av Don-Martin »


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
Jag tror bestämt att jag måste förklara mig lite tydligare..;-)

Jag har inget alls emot hemmabio anläggningar. Jag hade mer än gärna haft en bra hemmabioanläggning, men det finns ingen möjlighet att ha råd till. Vill man ha en hemmabioprocessor/försteg + 5 kanalsslutsteg som låter bra med 2 kanals musik också så måste man slanta upp ca 35000 - 60 000kr(allt beror ju som sagt på personliga preferenser/referenser). Detta bara för slutsteget. Ungefär lika mycket för försteget. Sedan ska man ha kablar (det blir en jävla massa kablar till 5(eller 7) högtalare plus sub) högtalare, dvd-spelare. Det hela kommer sluta på en bra bit över 300 000krs strecket och det är jag alldeles för fattig för. Därför prioriterar jag hellre bort hembion och kör bra 2 kanal istället. Då kommer man undan med lite mindre än en tredjedel av kostnaden.

Och problemet med alla dessa hemmbio recievers är att dom inte låter särskilt bra när man spelar musik i 2 kanaler.

Sen beror ju inte hur bra en förstärkare låter enbart på hur mycket kraft den har.. Ta en Lavardin IT referens på 2*50Watt som exempel. Den går loss på ca 50 lakan och spelar sockarna av t ex en Nad silverline med en stor trafo och mycket mer watt. Men som sagt, allt beror på vad man jämför med...

)Melchior

Själv hade jag hellre haft ett par Sonus Faber Amati Homage än ett par Martin Logan men smaken är som baken. Rörsteg är däremot mycket trevligt!


Slutligen vill jag bara hålla med det som andra redan sagt, GLÖM INTE RUMMET! Rummet och högtalarplacering (och kablar!) har mycket stor betydelse på hur bra det låter, något som många ignorerar. Har sett alldeles för många golvhögtalare intryckta mot väggen eller intryckta i hörn..:-(


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
)Pinballark

Får man fråga vad det är för engelska apparater som du fastnat för? Har själv en svaghet för brittisk elektronik:-)


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
)Patrik

Jag tyckte jag såg ett par Kappa 90 till salu på www.hifimagasinet.com  Kan vara värt att kolla upp.


Melchior

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
  • Stad: Nynäshamn
)Olle
Kul att höra att du fattat... :) Man vill ju springa över till dig och lyssna lite...
Men jag har alltid undrat hur man hamnar om man köper ett dyrt surroundförsteg som kopplar ur allt mumbojumbo i 2kanals.. sen kan man köpa separata slutsteg... Ett lite klenare som driver center, bak och subb och ett rockenrollsteg (kanske samma som du har :) ) som driver de två fram. Då kommer ju ändå det dyraste vara försteget.. men sedan blir det ju samma kostnader... förutom att man behöver köpa mer enheter... Då kan man ju lägga flisen på försteg, slutsteg fram och högtalare.. då har man både och....
Men jäklar va svårt det kommer att bli att ställa in ljudet... Man kan hålla på tills dödagar. :)


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
till don martin,vi har cruising här i lidköping den 30/8 kommer du å din caddy?mvh micke


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
)Melchior

Problemet är att hur dyrt surround försteg man än köper, så kommer det aldrig att låta lika bra som ett rent 2 kanals försteg för samma pengar. Så om man gör detta så "nedgraderar" man på 2 kanals sidan så att säga. Och om man håller sig på samma kostnader, fast köper fler grejer, så lägger man ju mindre pengar på varje grej. Vilket (nästan) alltid resulterar i sämre ljud.

Sen kan det dessutom vara svårt att får till en högtalarplacering som funkar både för 2 kanals lyssning och för hemmabiolyssning. En tv är inget roligt att ha mellan högtalarna, det låter bättre utan.

Jag lutar mer åt att köra 2 separata system. Ett billigare system för hemmabio(ja, jag har mindre krav på surroundåtergivning än vad jag har på ren 2 kanals återgivning) och ett seriösare system för 2 kanaler. Och sen ett rum för varje system.

Tyvärr tillåter inte min pyttelilla lägenhet någon anläggning utöver min 2 kanals. Det är svårt nog att få till en bra placering med 2 högtalare, jag vill inte ens tänka på hur det skulle bli med 7..:-(:-D


Don-Martin

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
  • Stad: Kumla
mr pain: Crusing är ju inte helt fel.. ingen omöjlighet att man tittar förbi..  Är det fest sen på klubben och isåfall vilka spelar?


RobbseBoy

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Bro
Jag tycker vi döper om den här tråden till "hifi-klubben":-D


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
don martin,självklart ä det fest,bilutställning.börjar kl 3 med priser,eva eastwood little aron and the east river band spelar,ha det


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Själv håller jag inte på med mycket annat än flipper och pluggande just nu. Det jag pluggar är så pass intressant så gränsen mellan hobby och studier är rätt flytande. Har spelat mycket musik en hel del i diverse punkband. Det kulminerade (har lagt ner rockstjärnandet (bah!) numera) med ett par skivinspelningar varav en åtminstone mest blev en sk. fylleorgie. :-o

Smakprov finns här:

Unkinds låt 1

Unkinds låt 2

Unkinds låt 3

På den sista låten är inte jag med (notera hur mycket bättre bandet blev efter jag slutade). Ömmm.. Trummor var det instrumentet jag körde på de här låtarna. Annars är väl gitarr det instrument jag föredrar.

Numera sitter jag bara och slö gör blip-blop musik på datorn ibland. Ska kanske trumma på någon singel inspelning åt ett band jag inte är med i om en månad eller nåt. Vi får se.

Just det ja, fotboll är ett riktigt stort intresse också. Både framför TVn och i korpdivisioner.

Har försökt förtränga det, men jag har varit/är lite av en skivsamlare också. :-o
« Senast ändrad: oktober 10, 2003, 03:48:01 av FEZ »


I´ve dunnit

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Jag håller med pinnballark.. Hård progresiv rock kan vara/är en hobby.. Finns inget bättre en att dra på så högt så man nästan blir vräkt av kära granne Asta 80 år.:-P

Annars är ett stort intresse krogen.. Tillbringar på tok för mycket tid där.. Men vad säger man?? Ernesto regerar!!!


Ha det gott


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Nu spelar jag bara flipper, har tröttnat på Warcraft 3 ;-)
Men snart får man åka moppe och då blir det allt mer flipperspelande.

/Flippy


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ahhh! Det är alltid trevligt att höra vilka andra skruvade intressen folk har.
Själv så samlar och renov. jag, förutom flipperspel, även arkadspel och Bally-banditer.

Tre gamla Chevor och en Jagga tar också en del av min fritid. Ja du Stellan, du och mr Pain är inte ensamma om gamla bilar här i forumet. Förresten, du har ju sett ett av mina gamla hgv-lik. Senast förra sommaren då jag hämtade ett par flipperobjekt som Mats L hade lagrat hos er i Bromma.

En del tid går åt till internetsurfande.
Sen tar jobbet i Spelautomatsamlarnas Förening sin tid. Just nu är det en medlemsresa på G. Nordtyskland är ett tänkbart resmål, Även ett mycket intressant resmål i södra Sverige har diskuterats.

Dan
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: