Frispel

sedan 2001

SM 2009 i Borås (27-29 november)

INK · 308 · 56526

MeanWolf

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 189
  • Flipperspel är en fin hobby!
    • Visa profil
    • Fred´s Pinball Station
  • Stad: Vänersborg
Ja, nu är livekameran släckt för denna gången och vill passa på och tacka alla i Borås för ett
trevligt SM09:-)

//FED
www.pleasureandpinball.se
FED
Pinball Enthusiast
www.pleasureandpinball.se


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Vill oxå passa på att tacka INK & Co för ett bra och väl genomfört SM. :-)

Tråkigt dock det där med fimparna. :-( Själv fimpade jag alltid i "tunnan" bredvid dörren. :-)

Websändningarna tyckte jag oxå var riktigt kul och lyckade. Känner flera vänner som kollade och tyckte det var spännande. Mer sånt. :-)


Ett STORT grattis till vinnarna så klart, Jörgen, Per (som för övrigt slog ut mig i slutspelet efter en tight och jämn match), Jorian och Mats i Classic.

Själv slutade jag på en 17:e plats, så jag är väl rätt nöjd oxå. :-)
Men nästa år tar jag dig Per. ;-)




Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag vill också säga stort tack till Ink och alla andra arrangörer, funktionärer och medhjälpare!
Allt flöt på riktigt bra!

Exempel på bra saker:
- Spelen höll generellt bra nivå tycker jag.
- Lokalen funkade bra och kändes aldrig för trång eller varm till exempel.
- Kioskutbudet var alltid påfyllt.
- Toaletterna hade alltid tvål och papper (Jag missade turligt nog den beryktade "hästkabeln")
- Det fanns rikligt med ströspel
- Generöst att alla spel stod på freeplay
- Hela arret slutade (efter viss schemaförvirring) i bra tid
- Livesändningen tycks ha funkat bra, och med de förbättringar som Kjell har funderat på kan det bli ännu bättre nästa gång det prövas.

Förslag på (eventuella) förbättringar:

-Det tog lite tid att få in kvalscorer i systemet, och detta tror jag beror (åtminstone delvis) på att varje spelares scorelapp innehöll alla fyra spel.
Alltså lämnades den inte in till sekreteriatet förrän spelaren hade kört alla åtta partier.

Om man istället har en lapp för varje spel och kvalande par så kan man lämna in dem direkt efter att båda har kört sina partier på den aktuella maskinen.
Det är förvisso lite pappersslöseri och förutsätter att man har någon som sitter och knappar in allt hela tiden.

-Kanske något tydligare information, till exempel vad gäller schema och tider? Det är inte fel att t ex ropa ut viktiga saker i en mikrofon eller megafon.

-På något vis få ut kvalställningar och slutspelsträdet på nätet i realtid. För personer som inte är på plats är det oerhört uppskattat.

Allt sammantaget en kul och bra tillställning!

Vem tar över stafettpinnen nästa år tro?
Malmö? Östersund? Göteborg?
« Senast ändrad: november 30, 2009, 10:27:22 av MCR »


KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Det är ju inga märkvärdiga saker som behövs för att göra livesändningen ännu bättre. Upplevelsen framför datan™ därhemma blir större/roligare om vi kan få med även följande funktioner till nästa gång:

* Chattfönster i anslutning till liveströmmen
* Inforuta som enkelt kan fyllas på med kortfattad info som t ex "2:nd match in the Quaterfinal between KO & PAL, 1-0 to Mr KO"
* En fast monterad kamera med optimal utsikt över bästa mingelplatsen, den kör när inget roligare händer eller när den mobila enheten riggas i ordning för match.
* Mer bandbredd mot internet för bättre videokvalitet.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citera
Mer bandbredd mot internet för bättre videokvalitet.


Du menar att det inte ska sitta folk i lokalen och följa på skärm vad som händer 10 meter bort? Och dessutom lämna sändningen i gång när de går från datorn? :-D
« Senast ändrad: november 30, 2009, 12:28:01 av INK »


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Vad behövs för ett SM?

Först och främst, stort tack till alla som var med och ordnade årets SM. Bland många inblandade ska Christian Holmsten och Henrik Wängerstedt nämnas, men även i stort sett hela "Boråsgänget" har gjort ett enormt jobb. Tack.

Särskilt tycker jag att det var kul att tävlingarna i år hölls utanför Stockholm och Göteborg, samt att de yngre förmågorna fick vara med. Bra och troligen ganska ouppmärksammat jobb där av de som höll i den biten (RAT mfl?).

Lite strul med spelen är alltid förekommande, men som vanligt tycker jag att den biten löstes smidigt. Regelfrågor i samband med tekniska problem verkar på det stora hela också ha fungerat som tänkt och utslagen blivit förhållandevis rättvisa.

Funktionärsmässigt är det bara att konstatera att SM till ungefär hälften går runt på samma personer, år efter år. Den biten tycker jag som jag skrivit tidigare, är något som bör ändras. Fler måste kliva in och ta en uppgift.
SM bör gå att genomföra utan att CAB och Småros fixar tävlingssystem, utan att BLA, MS, HOT, JG, Mikke, Purre, DAH, Leffe, INK mfl (ursäkt till de jag glömt) reparerar spelen och det måste bland 100 återkommande spelare finnas fler än femton som klarar att under fyra timmar skriva siffror på en lapp!

När jag sitter och skriver det här ser jag matchen mellan KGB och JOE på Creature (sanslöst bra spel av Jorian med två saftiga superjackar), och livesändningen är en riktigt kul grej, och något som jag vill ha i fortsättningen. Har funkat kanon det jag sett och går det att lösa så är det absolut något att satsa vidare på. Tack till KO, WKD och Qbrick och eventuella andra som varit med på den biten.

Sedan vill jag också berömma skicket på spelen. Det beror inte på att jag lite grann deltog i att fixa till en av femtio flipprar eller på att jag vill ta tillbaka mina hårda ord från BPO, utan helt enkelt för att jag tycker att de var precis i det skick som man kan kräva. Flipprar utan slitna gummin, i samma vinkel och väl fungerande. Dessutom bra putsade spelplaner, fungerande lampor och så vidare.

Men för att gå tillbaks till rubrikfrågan, vad behövs för ett SM?
Då mycket på årets tävlingar varit bra, men en del annat inte varit riktigt lika tillfredsställande, skulle man kanske fundera på vad som behövs, krävs, ska ordnas, måste stämma och en hel del andra aspekter.

Låt mig börja med mina funderingar, och feel free to fylla i eller kommentera vidare.

Tidsmässigt
SM spelas alltid fredag till söndag. Ganska naturligt, då folk inte alltid är beredda att ta ledigt mer. Dessutom ska finalerna vara klara så att folk kan åka hem i vettig tid.
Detta gör att 200 deltagare är ett tak, och då det brukar vara runt 170 pers så ser jag ingen anledning att ändra det.
Även kvaltider brukar räcka till, och i stort sett är kvalschemat väl inkört. Däremot kanske man bör kika på slutspelsschemat lite extra inför varje SM.

Spelen
Vilka spel som används tycker jag är upp till arrangören. Man tager vad man haver. Däremot bör det, och det gör det, föras en diskussion om vilka som är olämpliga som tävlingsspel.
Sedan är frågan om man ska kräva att spelen är i något slags standardiserat skick, eller om man får ta seden dit man kommer och huruvida man ska kräva andra spel än WMS/Bally 1991-1999?

Information
Jag tycker att kval- och funktionärsschema ska ligga ute minst en vecka innan tävlingarna. Det borde också vara klart med vilka tider som gäller för slutspel långt innan kvalet är avslutat, och finnas info om det i lokalen och på hemsidan.
Önskvärt vore också om det gick att lägga ut resultat regelbundet och ofta eller till och med liveuppdatera.
Info till olika media är ganska snabbt att fixa och tar inte djävulskt mycket tid i anspråk. Man ska bara vara beredd att svara på samma fråga 20 gånger veckan innan SM.
Sedan vore det bra om någon person får i uppdrag att vara hemsideansvarig, så att info och resultat kommer ut så snabbt som möjligt. Det är förståeligt att samme person som gjort 300 timmars arbete veckan innan SM inte är jättepigg på att skriva in saker på hemsidan under söndagkvällen.

Organisation
Hur många personer behöver ett SM? Hur många timmar måste läggas ned på förberedande arbete?
Vore kul att få lite uppgifter från personer som INK, ROS och MS som varit "generaler" de tre senaste åren.
Bemanningen under själva helgen skulle jag uppskatta till 15-20 scorekeepers, 5 mekare, 5 domare, 5 kanslister och det är en fördel om det inte är samma personer som turas om att ta de rollerna.
Har jag glömt några roller?
Det vore också kul att be någon räkna på antalet timmar det tar att fixa iordning 20 spel till huvudtävlingen, runt 6 classicspel och ett större antal förströelse- samt sidotävlingsspel.

Priser
Då jag sällan är i närheten av något prisbord, så överlåter jag frågan om vad vinnare och andra ska föräras med för något, till andra.

Mat och dryck
Finns det i anslutning eller i närheten av lokalen är det bra. Tycker inte att det behövs cateringlösningar, så länge som folk ges tid att gå ut och äta en bit.
Dryck känns som att det fungerade bra i år, efter vad jag såg.

Övrigt
Här lämnar jag ordet till övriga. En sak har jag dock funderat på, och det är varför det finns en massa spelare som bara kommer på SM, och nästintill ingen annan tävling?

Okej. Nu har jag skrivit av mig mina funderingar. Comments?

Och än en gång, tack alla ni som gjorde att det fungerade och blev av.
Lyckan är en tänd modelampa.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Bra skrivet. Jag tänker jobba med annat om kvällarna en vecka (för att komma ikapp med övrigt extraarbete som inte är flipper) - sedan ska jag sova 7-8 timmar per natt veckan därpå och tänkte därför vara pigg nog att sammanställa en "SM-manual". Vore trevligt om även MS och ROS kunde göra samma sak -kanske med utgångspunkt i mitt material eller bara att kommentera/tillägga. Denna kan man sedan publicera här på SFS.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
De 10-12 timmarna administrativt arbete vi tappade under fredagen var nog en stark orsak till den bristande informationen och besluten gällande tider/system för söndagen. Jag utgick också från att material från föregående år skulle vara adekvat, men den gubben gick inte. :-D

Men förutom fadäserna som drabbade S P, JOE samt en till stackare under söndagsmorgonen höll ändå tiderna/tävlingen ihop under söndagen - trots att söndagsfunkisschemat som jag skulle pusslat ihop under lördagskvällen uteblev.

Just den biten kan förstås vara klar innan SM-helgen eller skötas bättre på plats om man slipper laga spel, handla, fylla på kiosken, svara på allehanda frågor, fylla i register, skriva ut scorecards och istället bara stå och peka med hela handen. ;-)

Så kontentan är att ha gott om pålitliga frivilliga att delegera till - i god tid.
« Senast ändrad: november 30, 2009, 13:39:58 av INK »


Krissan

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Lite småkaotiskt under fredagen, men lördagen tyckte jag flöt på bra. Stort tack till alla eldsjälar.

Kanske någon synpunkt angående alkoholen dock: Givetvis ska man kunna ta ett par öl under gemytliga former under SM, men det bör i första hand vara en flippertävling - inte ett fylleslag. Särskilt när det finns en stor mängd juniorer i lokalen så kan man faktiskt vänta med den värsta karatefyllan till senare på kvällen.

Annars instämmer jag med vad övriga sagt: Livesändningen var riktigt fin och jag ser gärna en utveckling, som tidigare nämnts, med chat-box och inforuta om vilken match som visas, ställning, etc (med upplösningen är det ofta svårt att se vilken kula man är inne på, samt vem som leder på vissa spel).

Kvalställningen bör även vara läsbar från nätet, borde inte vara ett jätteproblem att ordna?

Till sist, grattis till alla vinnare!

P.S. Kvalresultaten från tidigare SM tycks ha försvunnit från hemsidan. Går att klicka på länkarna, men de laddar tomma sidor

/KW
/KW


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Givetvis går det lätt att fixa en publicering av resultat tämligen omgående, men jag antar det kräver en insats av programmeringsansvarig - när det gäller slutspelsträdet i alla fall. I helgen satt vi dessutom på två olika nät, så det fanns inte uppkoppling på registreringsdatorn.

Live-sändning med utökad info kommer att kräva två personer. Dessutom med rullande schema - så i praktiken upp till 6 frivilliga eftersom folk även ska tävla. Återigen handlar det om att få loss fler funktionärer. Eftersom alla även ska tävla blir det svårt.

Visst går det att pussla lite i schemat, men det slutar bara med att de få frivilliga till slut sitter med tre fyratimmarspass per dag som det blev nu. Eller 20-timmarspass som jag hade. :-D


gurkapa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Jag har funderat i ungefär ett år på det här med att skriva upp hur man gör för att annordna ett SM, men det har liksom aldrig blivit av. Nån dag kanske jag får inspiration att skriva ihop det iaf, och om inte annat så kan jag absolut fylla på/kommentera/etc något som INK eller någon annan skriver ihop.

Men redan nu kan jag iaf säga att jag tycker INK slog huvudet på spiken med det här:

Citera
Just den biten kan förstås vara klar innan SM-helgen eller skötas bättre på plats om man slipper laga spel, handla, fylla på kiosken, svara på allehanda frågor, fylla i register, skriva ut scorecards och istället bara stå och peka med hela handen.

Så kontentan är att ha gott om pålitliga frivilliga att delegera till - i god tid.


Det som skiljer mig från de två andra senaste generalerna i arbetsåtgång är nog att jag hade allt spelfixande delegerat eftersom jag helt enkelt inte är någon flippermekare, det tror jag generellt är en väldigt bra grej, om man bara kan få lös all den tid man står med huvudet i ett flipperspel till att småfixa alltmöjligt annat så har man bra mycket störra chans att faktiskt få sova lite på nätterna.

Sen saknas det en rätt så stor punkt på BUDs lista. Och det är Lokalfrågan. Väldigt mycket av de andra punkterna baseras ju helt och hållet på den (behov av att flytta spel, ställa in spel som flyttats, fixa mat och dryck, möjlighet till bra internetuppkoppling osv osv). Ingen lokal, inget SM.


HOT

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
Du menar att det inte ska sitta folk i lokalen och följa på skärm vad som händer 10 meter bort? Och dessutom lämna sändningen i gång när de går från datorn?


Äh, orkade inte gå så långt...


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Stort tack till alla arrangörer och spelare (förutom du som stängde av INKs och mitt TAF under pågående omgång - jag är bara lite bitter)!
Tycker att årets SM var riktigt väl genomfört och trevligt! Antalet ströspel var nog en av de större förbättringarna jämfört med föregående år.

Såg inga livesändningar själv, men det verkar ju ha funkat riktigt bra. Mycket bra initiativ!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag skickar hans adress till dig sedan, ok? ;-)

Får ursäkta lite för skicket på förströelsespel - jag hann inte fixa alla småfel - dessutom skulle det egentligen varit fungerande spel på alla platser enligt plan - dvs 10 till! Får åtgärda det till nästa gång om det skulle bli SM här igen. :-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
INK, jag och troligen många med mig har full förståelse att en hel del förströelsespel var avstängda. Du hade ju ett hästjobb med att få ordning på alla tävlingsspelen.

Skicket var gott på spelen i tävlingarna.
Det var bara lite inställningar som var fel på classicsidan, extrakulor på spelen och tre kulor på några gottlieb. Men det var ju lika för alla.

INK och hans närmaste har gjort ett bra jobb och det blev en riktigt lyckad SM-tävling.

Det borde dock ha varit fler slutspelsplatser och spel i classics.

20-25 spel i den moderna sektionen och 50% så många i classics sektionen är nog det ultimata. Plus ett par reservspel i vardera sektion. Och samma antal försök i båda sektionerna.
« Senast ändrad: november 30, 2009, 18:16:38 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: