Frispel

sedan 2001

Fråga on Sega Star wars flipper!

ADA

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1078
    • Visa profil
  • Stad: Kristianstad
redigerar!!!!
Nu blev jag osäker för nu såg jag att det finns ett dataeast också, jag vet inte än vilket det är av dem så frågan gäller bägge 2. Jag tror det är Data east!

Har nog möjlighet att lägga ett bud på ett sådant men vet inte så mycket om sega spel.
Vad skall man lägga för bud samt är sega flipperspel dålig kvalitet?
Är det lätt att få reservdelar till ett sådant? Då menar jag mest kretskort o spolar o sånt som är under spelplanen.

Tacksam för hjälp

Mvh Andreas
« Senast ändrad: mars 16, 2009, 11:24:36 av ADA »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Sega är inte dålig kvalité men spelen är inte populära då de är allmänt osköna att lira på.
Data East, Sega Pinball och Stern Pinball är samma företag och  de spelen är lika driftsäkra som wpc-spelen.

Om du gillar Star Wars så finns det fem olika SW-spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Du behöver nog inte oroa dig för reservdelar. Om du tittar hos P4p så hittar du det mesta vad gäller slitdelar. Spelspesefika delar så som plaster specialdealar osv kan ju vara lite klurigare och skall vägas in när man ger bud om spelet är i mindre bra skick.

Har inte haft så mycket att göra med DE/Sega/Sternspel men tror inte att kvaliteten är så mycket sämre än andra tillverkare. Det vi spelare brukar ha emot dessa spel är ju att regler och uppbyggnad oftast är simplare och att man därför tröttnar snabbare på spelen.

Star Wars är ju alltid Star Wars och tilltalar ju en lite bredare grupp än bara flipperspelare. Det kan göra att priserna trissas upp lite extra. Ett DE borde väl kosta mellan 5000-9000 beroende på skick och ett Sega något mer.
Play a real game, play pinball


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Om det rör sig om DE Star Wars så kan jag tillägga att det kanske kan vara det tråkigaste flippret från hela 90-talet.

Enda strategin som finns är att nöta ramp. (Och spela multibollen som kommer gratis på tredje kulan.)

Näst tråkigaste 90-talsspelet kan vara Star Wars Episode 1 (Williams, Pinball2000)



Ser på IPDB att det finns ett Star Wars Trlogy som sega släppte Mars -97.
Jag har aldrig spelat ett sådant, kan ej heller minnas att jag sett något, så jag gissar att dom är rätt så ovanliga.


Generellt så tror jag inte att så dåliga spel skulle kunna säljas överhuvudtaget om det inte var för att temat lockar.


Edit: Håller inte med DAH om att DE/Sega/Stern är samma företag. Personligen tycker jag att SEGA är en klass sämre än övriga två tillverkare.
Både DE och Stern har ju gjort fantastiskt bra spel, något som SEGA aldrig lyckats med.

Man kan ju nämna att Lyman Sheats först jobbade på DE men i samband med SEGAs övertagande bytte till Williams och sedan efter deras nedläggning började på STERN.

Produktionslokalerna och mjukvaran må ha varit samma hos SEGA som hos DE men personalen var antagligen till stora delar utbytt.
« Senast ändrad: mars 16, 2009, 19:30:18 av JOE »
Född med tur.


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Jag gillar DE spelet! Strunta i att nöta rampen för mkt och kör på lite annat. Enligt mig ett av de 3-4 bästa DE spelen.

Sedan gillar jag starwars sabla mycket...(de gamla filmerna) så jag är väl lite partisk :-D

Snyggt är det också!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
DE, Sega Pinball och Stern Pinball är samma företag.

Data East startades av Sega och ett antal andra företag 1987. 1994 köpte Sega ut de andra delägarna och bytte då namn på företaget till Sega Pinball, bara för att fem år senare sälja företaget till Gary Stern, som då bytte namn på företaget till Stern Pinball (inte att förväxla med Stern Electronics 1976-1984).

Gary har varit VD ända sedan starten 1987.

Då Sega köpte ut de andra delägarna så fick troligen någon misslyckad person/personer för mycket att säja till om, då spelen under Sega-perioden är äckeltrista. Den/de trista personerna måste ha försvunnit då Gary köpte företaget, för efter Sega-perioden har spelen stadigt blivit trevligare igen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: