Frispel

sedan 2001

Lite om flipperspelsben

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Bally använde aldrig ribbade ben innan Midway-försäljningen till Williams 1988.
Sen finns inte 28" benen med. som Bally använde under sena 60-talet och till tidiga 70-talet på de kabbar som har upplyftbart spelplansglas.

27" ben användes även på Gottliebs sena em-spel.
Gottlieb Caveman använde 31" bak och 27" fram.

Enl. en uppgift som jag ställer mig tvivlande till så ska även Mars ha haft 31" & 27" Jag har använt Williams 28,5" runt om på mitt Mars och det har gett en lagom lutning som medger skott upp till rörrampen.

Gottlieb använde även 28,5" ben (dessa Gottlieb-ben är dock mycket sällsynta så möjligen har de bara använts nån enstaka titel t ex Mars som har bultfästerna 1,5" högre på kabinettet)
Gottlieb har även använt delribbade 31" ben

Delribbade ben till Williams system-11 ben finns inte med.

Sternbenen blev en cm längre nån gång i mitten av 2000-talet.T ex Spiderman, 24, WoF har alla, de längre benen. Jag har varit på Ole om detta men han har inte kunnat få något svar från Stern, varför och när, de gick över till de något längre Sternbenen.

Alla Sternspelen (Stern Electronics, inte att förväxla med Stern Pinball) hade lackade ben silvergråa, precis som Bally's Bingospelsben, med skillnaden att Bally bingobenen var förstärkta på insidan (p g a de grymt tunga backboxarna).

Data East och Sega använde ribbade ben.
Jag har däremot aldrig sett oribbade ben till DE/Sega, däremot ribbade.
« Senast ändrad: januari 07, 2011, 04:12:18 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag undrar mest hur många tum DAH:s ben är när han dansar riverdance medans han spelar :-P


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Mät så får du se!:)
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma
Var hör dessa ben hemma?

Det var någon som letade efter ben, men jag vet inte om mina är rätt.
Måttet från nederkant till mitten nedre hål mätte jag till 70,5.(på original B/W mätte jag till 65 på samma sätt)


Edit: kan säga att Tommy blev ganska högt med dessa ben på. Jag kände mig som Elton John...
« Senast ändrad: maj 19, 2011, 23:17:43 av P Q »


P Q

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2137
    • Visa profil
  • Stad: Lomma

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
PQ, de där benen ser ut att vara bakben till Bally's tre "banan"-spel. Dungeons and Dragons, Escape From The Lost World och Blackwater 100 (1987-88). men då de är 35" och släta, och det benet på bilden är helribbat så är det troligast, ca 31" Sega eller Stern-ben. Jag blev lite lurad av att Stern/Sega-benet har justerfoten max uppskruvad, samtdigt som DE-benet på spelet är max nerskruvat. :-)

De var de tre sista spelen som producerades av Midway innan Williams tog över dotterbolaget Midway från Bally.

Sen tillverkades det äkta ballyspel i ett års till med ballydelar, till april 1989, innan alla senare Ballyspel är 99,9% Williamsspel förutom då Ballyloggan.

När jag talar om benlängder i cm så är det från övre bult till nederkanten av benet (inte justerfoten).
Detta gör jag för att sen lägga samman det måttet med cm-måttet från övre bulthål på kabben till ovansidan av lockdownbar.

Dessa två mått ska på gamla spel bli sammanlagt ca 93-95 cm, och på moderna spel mellan 88-91 cm (fortfarande utan att justerfot är inräknad).

när jag talar om totallängden på ett ben (fortfarande utan att justerfot är inräknad) så använder jag tum.
Tex så är alla metallben till Williams 28,5", Bally's är 28" eller 28,5" med undantag för bakbenen till bally's tre "banan"-kabbar som var 35"
Gottlieb 27", 28" (sällsynta) 31"
Stern Electronics 28,5"
Stern Pinball 31" Jag har dock inte mätt totallängden på de sena Sega och tidiga Stern-benen (som har bulthålen en cm lägre) för att se om de har ett längre "huvud" = samma totallängd, eller om hela benet är ca 0.25" lägre.
« Senast ändrad: maj 22, 2011, 15:06:11 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
Ang ben till Gottlieb:
Har ett Robo-War (sys80b, 1988). Har ej hittat nog korta ben till detta så jag har gjort ett tredje hål på 65cm ben. Med det nya hålet blir ju benlängden knappt 60cm (överkant t benslut utan fot). Tyvärr har jag fortfarande ett -nästan- för högt spel, 95cm från lockdownbar till benslut utan fot.
Vad kan orginallängden på ben varit till detta spel och vet nån var det kan finnas till salu?
I DAH's lista finns ju 62cm men det skulle ju göra ca 97cm i totalhöjd utan fot..

Eller ska det vara så högt?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Ditt spel Robocop DE har ca 25 cm från övre benbult till ldb:n Så ditt spel ska ha 65,5cm ben (övre benbult -> benslut) vilket då blit 90,5 d v s samma höjd som WPC spelen.
Var du får 97 cm från vet jag inte.

Edit: När jag talar om benlängder så gäller tum-mått när jag tar HELA benets längd (utom justerfot) när det gäller måttet från övre benbult till benslut (fortfarande utom justerfot) så använder jag cm. Slut edit.

Jag håller på och forskar om Gottlieb-ben just nu, och den var intressant att de gick tillbaks till 31" ben sista åren.
Den medför att Gottlieb, liksom moderna Stern, placerade benfästena högt upp frampå kabben.

Gottlieb har tre olika 27" spel (släta, släta & förstärkta samt delprofilerade).
De har även två olika 31" ben (släta och delprofil),
Sen har Gottlieb även 28" samt 29,1/4" alla släta ben.
Det har talats om att spel som Mars-God of war har använt sådana (d v s 28") fram, vilket är logiskt då Mars, till skillnad från andra samtida gottliebspel, har benbultsfästena högre upp på kabbens front.

Med undantag för en handfull spel som har olika längd på framben och bakben, samt då de få spel som har använt 28" samt 29,1/4" ben, så har gottlieb gått från 31" ben i December 1975 till 27" ben ända fram till 1993 (Gladiator), då Gottlieb gick tillbaka till 31" ben tills de stängde portarna 1996.
Två spel under denna sista period 1993-96 fick dock 27" ben. Det var "Strikes & Spares" (ett udda bowlingspel med flipprar) och "The Big Hurt".

Gottlieb Gottliebs spel har nästan alltid legat på ca 93-95 cm (ldb --> benslut, justerfot oräknad). Både classics som moderna spel.

Bally, Stern Electronics och Williams classicspel har hölden 93-94,5 cm, en del 60-tals Bally har dock 90,5 cm (ldb --> benslut, justerfot oräknad).

Williams flyttade upp benfästena på kabbarna efter "High Speed" 1986 men behöll samma benlängd. Så från Grand Lizard och framåt till 1999 så fortsatte höjden att vara 90,5 cm fram.
« Senast ändrad: juli 20, 2011, 02:48:44 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
DAH:
Det är 35cm -trettiofem- cm från övre bulthål till lockdownbar på mitt. Totalhöjden på framkant är 44cm.
Är helt säker på detta och har precis kontrollmätt igen..

Det måste alltså vara specialben till just detta eller?

Edit: Robo-War (Gottlieb) inte robo cop
« Senast ändrad: juli 20, 2011, 12:09:46 av SAB »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Aha jag läste fel.
Nope det ska vara vanliga 27" ben på robo-cop, d v s 62 ldb->benslut.

Kabinetterna för alla spel från Raven och Hollywood Heat (båda från 1986) till och med Exalibur (nov 1988) (totalt 13 titlar) fick benfästena nerflyttade ca en tum på kabbarna.
Varför detta gjordes vet jag inte, men från och med Bad Girls (också nov 1988) så flyttades benfästena upp till sin tidigare position.
Så denna handfull spel är ca 2,5-3 cm högre än övriga gottlieb-spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


SAB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
  • Stad: luleå
ok, tack för det!
Kanske dom hade långa utvecklare/designers under den perioden;-)


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Kanske det. :-)

Det som är intressant är att nästan samtidigt när Williams sänkte spelen 1986 från "classichöjden" 93.5 till 90,5 så höjer Gottlieb sina spel från sin "classicshöjd" 94 cm med lika mycket, d v s upp till ca 97 cm. så det måste ha varit intressant att t ex se ett nytt High Speed och ett nytt "Raven" bredvid varandra.
Min teori är att Williams sänkte spelen lite för att totalhöjden inte skulle så hög, då kabbarna vinklas upp p g a att bakkanten av spelplanen sänktes ner för att få utrymme med ramper m.m.

Min teori om Gottliebs höjning är att Gottlieb spelen lite för att se om de med sin lite högre höjd skulle attrahera fler spelare. Efter ett par år återgick de i alla fall till sin gamla höjd.

Teorierna kan mycket väl vara fel, men det är vad jag tror om detta med höjderna.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas