Frispel

sedan 2001

Lite om flipperspelsben

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås

Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
DAH, ser att det är fler än jag som gillar mysiga hemmakvällar ;-)

Som sagts tidigare så borde detta förevigas i en artikel och inte ligga i en tråd.
Quit playing with the clock!


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Detta är en klockren sammanställning,

Om någon bara fixar bilder på de olika bentyperna, så sammanställer jag en artikel av informationen.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Bilder? Inga problem.

Zaccaria använde sig av kromade ben, jag har inga klara uppgifter ang. längden på dem.
Men med tanke på placeringen av benfästen på kabbarna, och Zaccarias vidare kopierande av de amerikanska företagens speldelar, så är jag ganska säker på att de använde sig av samma benlängd som Williams. Jag använder mig f ö av 65,5 cm Williamsben på mina Zaccaria-spel och den höjden är perfekt för att få en bra spel-lineup med de övriga spelen.
Det ena, eller om det var båda mina Zacc spel kom med Bally-ben, så det var uppenbart fel ben.

En eller snarare två skillnader finns f ö på Recels 72 cm flipperspelsben jämfört med Gottliebs dito.
Det är att justerfötterna har en något större diameter, samt att justerfötternas gängor och gängorna nertill i benen är i mm istället för tum.

Ang. foton på benen, så kan har vi nog alla de olika typerna och längderna nere på LD inkl de utknäckta Capcombenen, för fotning. Bilder kommer, troligen så lägger jag upp ben-bilderna på min hemsida så kan vi ha en länk dit härifrån.

Sen kanske jag ska bearbeta texten om vi ska lägga upp den som en artikel.
« Senast ändrad: mars 05, 2009, 16:40:42 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
En till sak som sätter myror i huvudet på mig och det är färg på benen. Ett ämne som stötts och blötts ett antal ggr. Nu tänker jag på ett specifikt spel, Theatre of Magic.
Skall detta spel ha guldben eller inte? Kollar man flyern är det kromade ben. Enligt pinrepair.com finns inte ToM med på listan över guldbensspel.
Köpte idag vårt andra exemplar av spelet och det hade precis som vårt första ex guldben.
Vårt första ex köpte vi 1997 (spelet var rätt nytt då mao) och jag är rätt säker på att den tidigare ägaren inte hade pimpat spelet på nåt sätt. Samma med vårt nya ex, det har stått i fikarummet på ett industriföretag i över 10 år.
Gemensamt för dessa två spel är att de är tillverkade samma dag.
Är det nån fler ToM-ägare som har guldben (på flipperspelet alltså :-) )?
« Senast ändrad: mars 06, 2009, 16:37:52 av Purre »


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Var spelet lika fint som i annonsen? :-)

själv skulle jag aldrig sätta ett par guldben på ToM eftersom det blir så fult, men WMS pillade till och med på guldben på FS så man vet aldrig...

Däremot så inbjuder ToM till guldben med tanke på resten av färgerna, så det var kanske Bjuvia som var lite klåfingriga i vissa fall?


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
INK

Där har du fel :-P Guldben på ToM & FS är snyggt - BRA VAL AV WILLIAMS :-D

Jag finner det högst osannolikt att BJUVIA ens skulle tänka tanken på att byta ben på ett spel (eller flera) - det har dom varken haft intresse eller tid för (tror jag).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag har också svårt att tro att Bjuvia ägnade sig åt sånt, speciellt under den tiden då ruljansen var så pass hög som den var då.

Jag tycker också att det passar bra med guldben på ToM, betydligt bättre än t ex JD eller WCS som ju har det i originalutförande.

Och ja, spelet var lika fint som i annonsen,  t o m (no pun intended) bättre. Oborrat, alla plaster hela inkl mittenramp och spegel, fräsch display. Trunken har de vanliga förslitningarna men det är ju oundvikligt om man spelar på det...
Verkar som om det köpts från Arne då det sitter en gammal Nostalgi-flipp-lapp på det. Enligt säljaren köpte han det för 10 år sen för samma pris som han nu sålde det för.

Detta ex kommer nog inte att ställas ut nånstans förutom i vår egen lokal.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det har varit mycket diskuterande kring kromade ben eller guleloxerade ben.

Tyvärr så tyder allt på att kromade ben var det som spelet såldes med.
Personligen så tycker jag att guldben är klart snyggare då det stämmer bättre överens med spelets färger, än kromade ben.
guldben ska jag inhandla till mitt TOM när det är shoppat.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jo visst, men dessa två spel jag snackar om har fått isf sina ben så tidigt som -97 resp -99 och detta är definitivt före hela 'pimp-my-pin'-rörelsen drog igång.
Jag skall kolla med de vi köpte första spelet av om de köpte spelet nytt eller begagnat.


superpin

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Plockade hem mitt WCS igår, var på väg att beställa guldben till den för att få den mer orginal men när jag ser den med kromade ben så ångrar jag mig, känns som att gula ben inte passar alls på det flippret.

Phil hävdar förresten att han har guldben hemma om någon letar.
Ola Rodenkirchen


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
har gjort ett par små tillägg och ändringar (jo även jag kan göra små missar).
Jag har även upptäckt att moderna Sternben är olika långa (övre bult till benslut) äldre spel som LoTR, Simpsons och T3 t ex är en cm kortare än senare års Sternben.
Jag har snackat med Ole om det och han har skickat frågan vidare till Stern om när och varför ändringen gjordes.
Jag ska mäta totallängden på sternbenen och se om total-längden är densamma, och om endast bulthålen har flyttats.

Jag har fotat av ett gäng olika flipperspelsben, men är inte nöjd med bilderna, så de ska göras om.
« Senast ändrad: december 24, 2009, 23:59:00 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


CLA

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Har mängder av gamla ben jag hadde sorterat får tydligen börja om från början,trodde jag hadde koll men inte efter de  här.Begriper inte hur man kan gräva ner sig i ett sånt här ämne men e taxam för infon.Du ska ha tack DAH men du gav mig en massa jobb.
C


PIG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 453
    • Visa profil
  • Stad: Östersund
Fantastiskt arbete du gjort! :-)
Tack!
And nine, nine pigs were gifted to the race of men, who, above all else, desire pinball. But they were, all of them, deceived, for another pig was made. In the land of Mordor, in the pigsty of Mount Doom, the dark lord Sausage created in secret a master pig, to control all others. And into this pig he poured his cruelty, his malice and his will to dominate all life. One pig to rule them all.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det är fortfarande mycket kvar att göra.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas