Frispel

sedan 2001

SM 2009

INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Citera
Något man skulle kunna ha är ett sista kval i samband med SM också med några extra platser


Wildcards! :-D

Classics kan förstås lösas genom tärningskastning.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Att dela upp spelleveranserna ser inte jag som nåt alternativ (inte i Stockholm i alla fall). Första SM & SO lånade vi ihop spel från kreti & pleti och dels var det ett jäkla meck att pussla ihop vem som hade vilket/vilka spel och få till frakt av dom. Sen var det väldans olika skick på spelen också och att gå igenom och kontrollera/fixa spel på plats tar för mycket tid i anspråk, så senaste tävlingarna har vi (Lutande Dörren) och Flippergubben stått för mer eller mindre alla spel.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Plus att DAH gärna vill att det finns gräddfiler :-P


BUD

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1412
    • Visa profil
    • Hulabeck Mediabyrå
  • Stad: Göteborg
Anledningen till att jag och MS hade den här diskussionen, ligger förmodligen i att SM är en krävande apparat där ett fåtal drar ett stort lass.

Visst är det kul med en SM-helg där 150-200 pers kommer och man träffas och inte bara tävlar, men det kostar väldigt mycket för det ovan nämnda fåtalet.

Det är bara att se på hur många det var kvar och plockade ihop efter SM i höstas. Eller studera det faktum att det utmärkta skicket på spelen under BPP nyligen var resultatet av väldigt många dagars mekande för fåtalet.

Ska det bli ett "riktigt" stort SM i år tror jag därför att folk måste ta tag i situationen och hugga i där det behövs. Inte bara de som tillhör den ort där mästerskapet avgörs, utan även andra måste skriva upp sig på diverse sysslor.

Ändå blir det tunga spelmekandet innan tävlingarna kvar, och därför tycker jag att det kan vara värt att sprida ut kvaltävlingar så att inte tre personer behöver fixa fyrtio spel med lite hjälp från några till, utan att tio personer runt om i landet fixar i ordning åtta-tio spel per plats.

Men är det någon som vill stiga fram och ta rollen som SM-general eller -ansvarig, så tänker jag inte stoppa den personen. Bara informera om att det kommer att bli ett väldigt stort arbete där det är svårt att få folk.
Lyckan är en tänd modelampa.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag förstår inte heller riktigt Dannes invändning om orättvisa domslut.

Om man i Malmö dömer annorlunda i en situation än i t ex Göteborg spelar ju inte någon direkt roll för någon utomstående. Bara man är konsekvent inom sin kvalregion. Men alla bör förstås använda det befintliga regelverket. Att det sedan tolkas lite olika är nog oundvikligt.

Däremot är det naturligtvis roligare från social synpunkt med ett stort evenemang, men det här med lokala kval var väl föreslaget just för att det eventuellt inte finns någon ort (läs: Stockholm/Göteborg) som är beredd ta på sig ett så stort arrangemang (vilket jag kan förstå).

Bättre då med mindre tävling än ingen alls tycker iaf jag.

« Senast ändrad: februari 10, 2009, 16:52:26 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vad gäller orättvisa domslut så bryr jag mig bara om dem om de utdöms där jag spelar. Om Lidköping kör ölhävning istället för flipper i sin kvaltävling är deras ensak.

Vad gäller spelhämtning så blev hämtkostnaden halverad när SO slutade att hämta spel hos Kreti och Pleti lite överallt, och enbart hämtade spel hos Kreti och Pleti i Midsommarkransen.

Vad gäller spelmek så håller de två leverantörerna oftast fullgod klass redan i normala fall (även om de säkert pillar extra inför ett SM).

Däremot behövs det dels någon som kliver in som ansvarig, och dels full entusiasm från just de två leverantörerna. Inget av de två kriterierna ser ju ut att vara uppfyllt för Stockholm 2009.

Kan inte två orter slå ihop sig? Typ Lidköping och Malmö eller Boxholm och Åby eller nåt sånt? Det torde vara billigare och enklare att köra en stor lastbil en enda lång resa än att flänga runt hela stan för att plocka ett spel här och ett spel där.
« Senast ändrad: februari 10, 2009, 17:04:40 av Pal »


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
Röstar helt klart för att man försöker köra ett "stor-SM" precis som tidigare.

Ser - som endel andra - fördelar med att sprida ut det på kvaltävlingar runt om i landet.
Men e det svårt att hitta 1 general för SM , kanske det är utopi att hitta 5 små-generaler för kvalet ?
Sen e ju funderingarna på hur slutspelsplatser skall fördelas mellan de olika kval-platserna. Vidare kan man ju ha åsikter om man som spelare kan åka runt på alla kvalen och försöka. Eller skall man "låsas" till den plats som e närmast hemmet. Eller skall man få välja var man kvalar, men man får bara försöka 1 gång ?
Hur göra med de få spelarna i t.ex Jämtland, Kiruna, Gotland (var det några så utsocknes på senaste SM ?)? Skall de ha eget kval på orten eller "tvingas" att först åka långväga för ett kval o sen kanske ännu längre till finalen ?

Ur flipperspelarens synpunkt (och även socialt umgänges synpunkten ) tycker jag nuvarande upplägg känns rättvisast - man betalar o sen åker man till SM och gör upp.
 
Ur arrangörsmässig synpunkt kan nog kvalidén vara den smidigaste ?

Jag anmäler mig dock härmed till att hjälpa till på kommande SM - något borde Carlsson duga till att göra, även om mina 3 spel inte räcker långt i sammanhanget.
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


gurkapa

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
  • Stad: Solna
Jag är nog av åsikten att det absolut borde vara en stor tävlig över en helg. Som ansvarig arrangör så är det egentligen inte speciellt mycket arbete. Det är iofs helt beroende på hur många som hjälper till. Kan man få några som är ansvariga för spelen, hemsidan, kansli, volontärer, press, reklam, tröjor så är man typ helt klar. Då är ens ända uppgift att se till att folk gör det de ska och hjälpa till där det behövs.

Så sammanfattningsvis tror jag på ett stort SM och att man kanske ser till att ytterligare poster utses än bara generalen, då kanske det helt plötsligt kliver fram en general från ingenstans...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
För det första, Svante, jag kommer att sparka dig jädrans hårt på smalbenen när vi ses nästa gång.

INK:en, jag tror att det kan bli problem med väldigt olika domarbeslut med många olika domare, som är mer eler mindre pålästa, då det gäller regelverket.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
1) De senaste SM-tävlingarna har vi blivit bortskämda med spel i absolut toppskick!! Men i längden tror jag vi måste acceptera att spelen "bara" är i "bra skick". Det kan spara mycket jobb för de som tillhandahåller spelen.

2) Jag vill också ha ett "stort SM", men om det krävs kommer SM per automatik att bantas (när ingen tar på sig arrangörsrollen).

3) Ett helt öppet SM är ganska unikt. I de flesta andra sporter kan inte Sven Banan glida in från gatan å skyffla över ett par hundringar å sen få lira SM. En variant är att höja deltagaravgiften till exempelvis 500kr. Då kommer bara spelare som är riktigt angelägna att spela SM att delta. (självklart tar man ju då bort den sociala storevenemangsbiten tyvärr)

4) En annan variant är att låta exempelvis de som kvalade in till föregående SM vara direktkvalificerade till SM, medan övriga måste åka till Stockholm och/eller Göteborg för att kvala i en separat kvaltävling (som då förhoppningsvis kan begränsas till en dags tävlande med ca 40-50 deltagare som kämpar om exempelvis 8 platser till SM). Det blir då bara de som verkligen tror sig ha en chans att kvala in till SM som bemödar sig med att delta i kvaltävlingen. Själva SM kan sen spelas som vanligt med kval och slutspel, men med färre spelare = färre spel = mindre jobb. Nackdelen kan förstås bli att man inte får in "nytt blod" i tävlingskretsen...

5) Om man kör med lokala uttagningar är DAH:s farhågor om ett "domarproblem" inte ngt jag ser som ett kritiskt problem. Då är det mycket mer besvärligt att avgöra hur många platser som de olika "distrikten" ska få!


Så sammanfattningsvis: Om ingen vill fortsätta arrangera i den super-proffsiga SM-traditionen vi haft de senaste åren...då får vi alla acceptera att SM blir lite enklare (färre spel, som "bara är i bra skick"). Det går nog det med.


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Inom pistolskytte som jag tävlar i så hade vi för många år sedan detta problem med SM som blev jättearrangemang som till slut ingen ville/kunde arrangera. Detta löstes genom att införa kval till SM för att få ett humant antal deltagare.

Kortfattat så fungerar systemet på följande enkla sätt.
Alla tävlingar som är öppen för hela Sverige, dvs. ej lokala klubbtävlingar, är poänggrundande för SM. För att få delta i SM måste man få ihop minst 3 poäng. Poäng erhåller dom som placerar sig inom bästa fjärdedelen på tävling. Dvs. på en tävling med 24 deltagare så får dom på plats 1-6 en varsin SM poäng, om det är 40 deltagare får dom på plats 1-10 poäng osv.

Inom flipper där jag förstått att det inte är lika många tävlingar så skulle det kanske räcka med 1 insamlad poäng för att vara kvalificerad till SM. Då det inte heller är lika många deltagare på en flippertävling så skulle man kunna ge t.ex. bästa tredjedelen poäng i stället för bästa fjärdedelen för att inte antalet deltagare på SM blir för litet.

Inom pistolskyttet har man inte heller något krångligt system med kvoterade platser från olika delar av landet utan det är enkom insamlandet av poäng som avgör om man får vara med på SM eller inte. Detta är inte heller något problem eftersom det finns tävlingar spridda över i stort sett hela landet samt att många åker på tävlingar även om dom ligger en bit bort. Jag tror inte att det skulle vara något problem inom flipper heller då det finns tävlingar i nästan alla delar av Sverige och dom som bor i norra delen kan ju åka till Stockholm för att tävla.

Att det förekommer små olikheter mellan tävlingarna spelar inte någon roll eftersom förutsättningarna på respektive tävling är lika för dom som är där. Om det sedan skiljer mellan en tävling i Lidköping mot en i Stockholm spelar ingen roll då deltagarna i respektive tävling får sina poäng oberoende av varandra.

Summan av detta system för pistolskytte blev att fler klubbar kunde arrangera SM då det inte ställde lika stora krav på anläggningen/lokalen och antalet funktionärer. Statusen för SM höjdes också då det inte var en tävling öppen för alla utan en tävling där dom bästa skulle göra upp om vem som var bäst. Deltagarna tyckte också det var bättre då tävlingen kunde klaras av på färre dagar, dom flesta har ju familjer, jobb mm att ta hänsyn till. Dom andra tävlingarna under året fick också större betydelse/status då det blev avgörande att lyckas på några av dom för att få vara med på SM.
Quit playing with the clock!


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Krasst sett kan vi alltså gå efter top-64 på WPPR-rankingen i så fall? Givetvis med automatisk påfyllning underifrån i de fall personer inte kan/vill vara med.

Nackdelen med "WPPR-kvalande" och ett mindre SM är väl som många påpekar att den sociala biten blir lidande. För även om själva SM hålls kommer lokalen inte att hålla för 200 personer (folk kan ju vilja titta in även om de inte kvalificerat sig). Om det nu ska avgöras där det redan finns tillräckligt med spel på plats.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
"Problemet" med att gå efter ranking är att det då för blir snett med WPPR-poängen.
De 64 bästa får spela SM - de får alla (iallfall om det är som idag) en relativt stor poäng bara för att delta i SM. Typ 0.6 WPPR (vilket är 10-20 placeringar långt ner på rankinglistan......)
För att få det utan att spela SM - krävs en typ topp 4 placering i någon månadsfinal - vilket ju e betydligt svårare att åstadkomma.
Det innebär att de 64 bästa direkt får ett försprång inför nästa SM.

Och så e det ju det här med main o classic

Är egentligen helt emot att man delar ut poäng på stängda tävlingar...... (uff, nu blir det kritik.....)
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
En annan, ännu ogrundad, tanke är förstås att kolla om det skulle gå att hyra det stora rummet bakom rummen jag redan "tjuvlånar" av grannföretaget. Det skulle utöka lokalen med erforderlig tävlingsyta för ett SM. Då skulle man bara behöva ta in kanske ett 10-tal spel från närområdet, om ens det.


CC

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1248
    • Visa profil
  • Stad: Rydboholm
SM till Borås alltså........... :-D

Jag e på som medarrangör, även om Du brukar hålla hårt i uppgifterna själv :-P
"Varning! Vissa av mina inlägg kan innehålla spår av sarkasmer och ironi! Nötter kan sätta sådant i halsen."


Tags: