Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - GGG

Sidor: [1] 2
1
Flippersnack / Spel i Linköping
« skrivet: april 10, 2013, 19:56:46 »
Har en timme över i Lkpg ikväll, stämmer spellistan fortfarande? Finns det bara flipperspel på biljarden på Storgatan?

2
Flippersnack / Indiana Jones frog bonus
« skrivet: mars 17, 2011, 14:22:03 »
Eftersom jag (uppenbarligen inte) är först i Sverige om att plocka en IJ frog bonus, kan jag inte låta bli att skryta lite:


Sen kan man ju inte låta bli att förundras över ett easter egg som dyker upp 17 år efter spelet...

edit: Hm, länken verkar inte funka, men eftersom tydligen "alla" visste om IJ frog bonus redan, är det ju gamla nyheter...

3
Flippersnack / Flipperspel i Västervik?
« skrivet: juni 17, 2010, 16:57:28 »
Som rubriken antyder ska jag till Västervik och har lite tid att slå ihjäl. Finns det nån maskin att slå ihjäl den på? Inte enligt spelställelistan här, men den kanske inte är uppdaterad?

Tiden ifråga är på måndag 21/6 om nån vill byta lite hemma-credits mot starköl.

4
Hårdvara / Märkligt switch-fel
« skrivet: januari 30, 2009, 10:22:05 »
En inlane-switch (A i KHAN) på jobbets Shadow har glappat ett tag. Extremt märkligt var att den funkade perfekt i test, men bara när spelplanen var uppfälld (lodrätt) eller vilade på stödbenen mot låset, vid lock down bar. Vid spel och i testläge med spelplanen på plats i spelet funkade switchen ytterst sporadiskt.

Igår bytte jag switch (tack, mikke). Resultatet blev bättre, men den är fortfarande inte 100%-ig. Det kan glappa både i test och spel.

Kan felet vara nån annanstans än i switchen? Kanske i andra ändan av nån av kablarna? Nån som haft ett liknande problem?

Kan tillägga att jag flyttade över dioden från den gamla switchen när jag bytte, men det ska väl knappast spela nån roll? Dioder glappar väl sällan?

5
Hårdvara / Shadow: klen Wall target up-spole?
« skrivet: januari 14, 2009, 14:54:32 »
Jag bytte nyligen Wall target till en ny med en bockad och nitad liten plåtremsa längst ned, för att skydda plasten från slitage. Snyggt som fan., men nej, det var inte jag som gjorde plåtjobbet.

Nu (ett par månader efteråt) stannar väggen nere ibland och lämnar öppet till locken. I testläge försöker spolen trycka upp väggen, men orkar ofta inte. Jag tycker inte nya väggen kärvar i spåret, utan tror snarare på nån av dessa teorier:
1) Spolen klen eller med kärvande coil sleeve,
2) Mekanismen glappar (det gör den, men jag vet inte om det _ska_ vara så) och kraften blir felriktad,
3) Friktionen mellan hävarmen och plåten längst ner på wall target är för hög.

Eller kanske "all of the above"?

Nån som känner igen problemet och kan komma med goda råd eller en lösning?

6
Hårdvara / Shadow: väggen ur funktion
« skrivet: oktober 01, 2008, 20:00:37 »
Nu har Skuggan på jobbet f**kat upp sig igen. Jag tror det är ett klassiskt fel, men orkar inte söka i forumet.

Vid start-up får jag "Wall target error, check switch/coil". Alla switchar runt väggen funkar, tror jag iaf, finns det en wall target up-switch? Båda spolarna drar i coil test, och flyttar väggen om den står i andra läget. Magneten funkar också i testläget.

Trots detta får man bara virtuella lockar utan att magneten drar alls (vilket den kanske inte ska heller). Vad är problemet och vad är lösningen på det?

Extra info: väggen är sprucken längst ned och den nitade förstärkningsplåten har lossnat på ena sidan, men det borde knappast påverka? Det funkar ju i testläget.

7
Hårdvara / Switchfel, kolumner 3-5 (Shadow), igen
« skrivet: april 05, 2008, 12:33:01 »
Jag flyttar själv tråden innan den hamnar på sidan 13 i Torget.

Ett märkligt fel uppenbarade sig på jobbets Shadow idag. När man startar upp spelet slår kickern till Battlefield och plungern hela tiden. Spelet börjar mata ut kulor i plunger lane, men när det blir två eller fler orkar inte plungern få iväg dem, så då samlas allihop i plunger lane. Efter en stund slutar tack och lov spolarna slå.

Testrapporten signalerar fel på de flesta switcharna runt Battlefield och Sanctum Lock.

I switchtestläge blinkar hela kolumnerna 3-5. Kolumn 1-2 är alla öppna (prick), kolum 6-8 är alla slutna (fyrkant). Inga switchar reagerar när man petar på dem.

Så: vad är galet och vad gör jag åt det?:-)

8
Köpes / Switchfel, kolumner 3-5 (Shadow)
« skrivet: april 03, 2008, 18:32:58 »
Ett märkligt fel uppenbarade sig på jobbets Shadow idag. När man startar upp spelet slår kickern till Battlefield och plungern hela tiden. Spelet börjar mata ut kulor i plunger lane, men när det blir två eller fler orkar inte plungern få iväg dem, så då samlas allihop i plunger lane. Efter en stund slutar tack och lov spolarna slå.

Testrapporten signalerar fel på de flesta switcharna runt Battlefield och Sanctum Lock.

I switchtestläge blinkar hela kolumnerna 3-5. Kolumn 1-2 är alla öppna (prick), kolum 6-8 är alla slutna (fyrkant). Inga switchar reagerar när man petar på dem.

Så: vad är galet och vad gör jag åt det? :)

edit: Fritt fram att flytta den här tråden till Hårdvara-forumet... :)

9
Hårdvara / Flimrig display
« skrivet: februari 07, 2008, 16:07:30 »
Ett nytt mysko fel som jag aldrig sett förut (och jag har tittat på ganska många flipperspel). De ljusa punkterna i displayen får en flimrande skugga till höger om bokstäverna. Nämen oj, det var en duktig flipperspelare!

Punkterna flyttar sig och blinkar hela tiden, alltid till höger om, och oftast lite svagare än de tända pixlarna. Dessutom kan hela problemet försvinna, bara sådär, ofta när man knackar. Det är säkert nåt glapp, men innan jag börjar rycka och dra i kablarna vill jag bara kolla om nån känner igen felet.

10
Hårdvara / Ritning till Shadow-plast?
« skrivet: februari 04, 2008, 18:13:01 »
På Shadow, ovanför battlefield, finns en utsökt "ball trap" mellan plåt-guiderna. Hoppsan.

Det ska väl sitta nån plastbit över det där gapet, men den håller knappast/bevisligen inte för kulor som trillar över kanten? Eftersom jag har kunnigt folk på jobbet som kan banka plåt tänkte jag fixa ett metallskydd istf att köpa ett lager plastbitar.

Så: Har nån en skalenlig ritning på plasten? Alternativt, kan nån scanna in sin plast och skicka över? Känns lite onödigt att köpa en NOS bara för att rita av den...

edit: nu upptäckte jag att bilden på min caddie visst ligger i public-delen av mitt flickr-konto. Jaja, det bjuder jag på.

11
Flippersnack / Fisk i Road show?
« skrivet: december 30, 2007, 21:24:37 »
I den här tråden säljs ett Road Show där fisken inte är sliten. Var fan sitter den fisken på det spelet? (Och hur slits den? :-))

Observera gärna hur duktig jag är och inte skräpar ner säljtråden! *klappar mig själv på axeln*

12
Hårdvara / Shadow: mini-kickern vandrar åt vänster
« skrivet: december 17, 2007, 17:23:30 »
(kanske har varit uppe förut, men eftersom det inte finns nån vettig sökfunktion..yadda yadda)

Ett lattjo (?) fel på vårt Shadow på jobbet. Efter power-up startar spelet som det ska, ingen felrapport och kickern (eller paddeln eller målvakten eller vaffan den kallas) till Mini Playfield står snällt i mittenläget. Men när man startar ett spel hoppar kickern ett litet steg till vänster för varje flipp, eller annan spole som drar. Till slut kommer den naturligtvis till ändläget. Ibland försöker den fortsätta förbi och motorn står och hackar som bara fan, då känns det som läge att stänga av för att inte bränna upp motorn.

Så: vad kan det vara och hur fixar man det?

Kan tillägga att Battlefield funkar utmärkt om man kommer upp dit innan kickern hunnit hela vägen till vänstra ändläget, men sen börjas det igen. Optosarna funkar, åtminstone i testen, har inte kollat digitalkameraknepet ännu, känns inte helt aktuellt här eller?

13
Hårdvara / Stänga av buy-in i free play
« skrivet: november 20, 2007, 09:51:26 »
Mitt företag har köpt ett Shadow från Dr Flipper och ställt upp i lunchrummet. Trevligt. Det står på Free play (också trevligt) men med buy-in aktiverad. Jag rotade snabbt genom menyerna och såg att "1 credit buy-in" var ställd på OFF.

Så: hur fan stänger jag då av buy-in?

14
Tävlingar / Regler och spelsystem SM 2005
« skrivet: november 10, 2005, 18:10:01 »
Så. Nu finns regler och spelsystem för SM 2005 upplagt på sajten, under den snygga menyfliken Regler.

Vad är nytt?
På regelfronten har inte så mycket ändrats. Några grejor har förtydligats, vi har blivit strängare vad gäller våld mot spelen och kapitlet "Synpunkter på spelval" har tillkommit. Inget revolutionerande.

Tävlingssystemet innehåller en del skillnader mot förra året. Kvalet är likadant upplagt, de 24 bästa går direkt till slutspel. Plats 25-48 möts i ett förkval på söndagen kl 10.00 (var 09.00 2004) om de åtta sista slutspelsplatserna. Första slutspelsvändan är gruppspel, samma upplägg som 2004. Därefter, när 16 spelare återstår, gäller man-mot-man (eller kvinna) i 1/16-del 1/8-del kvarts-, semi- och final. Förhoppningsvis kan vi köra match om tredje pris som en uppvärmning innan finalen, det blir en tidsfråga.

Tillägg: matcherna går i bäst av tre set på tre olika maskiner.

Vi kör med särspel (tre kulor) vid oavgjorda resultat i de olika gruppspelen, med en brasklapp om tiden - har vi inte tid blir det inbördes, därefter kvalrank som avgör.

I övrigt är det mest kosmetiska ändringar. Läs igenom och kommentera, bitte!

/Regelgruppen (GGG, LDK, Gibbon/Ganglere)

15
Flippersnack / Scorekeepers till Stockholm Open
« skrivet: mars 28, 2005, 13:06:03 »
Stockholm Open-veckan är här, hurra! På fredag är det kval från kl 17 och på lördag är det kval på förmiddagen och finaler på eftermiddagen/kvällen.

Just nu har vi lite dåligt med scorekeepers till kvalomgångarna. Vi inom organisationen kommer vara fullt upptagna med admin-grejor, spelfix och regeltolkningar, därför behöver vi hjälp från flipper-Sverige! Så om du har lust att hjälpa till under tävlingen, lägg en anmälan i den här tråden (då ser alla andra vilken hyvens kille/tjej du är) och/eller skicka den till mig på gustavgillberg@yahoo.se. Skriv ner om det är några tider som passar bättre/sämre (de som redan anmält sig behöver inte göra det igen, men får gärna skicka tidsönskemål).

Liten arbetsbeskrivning:
Under kvalet kommer fyra scorekeepers (SK) vara aktiva. De har ansvar för 6-7 spel var och sitter stationerade vid en dator nära spelen. När en spelare spelat klart skall han/hon påkalla SKs uppmärksamhet. SK noterar poängen (t.ex. på den entry-lapp spelaren bär med sig) och går sedan och för in poängen i datorn, ber spelaren kolla siffrorna en gång till och klickar på OK.
Dags för en ny spelare på det lediga spelet! Varje SK har en kölista på datorn där det framgår vilka spelare som valt "deras" spel i sina entries, samt i vilken ordning spelarna reggats. Spelare som står högre upp har förtur, förutsatt att de finns i närheten när spelet blir ledigt. (De kan ju stå och spela ett annat spel i sin entry, så SK ska inte gå och jaga spelare.) I idealfallet har SK redan haft kontakt med spelaren överst på listan innan föregående spel tar slut, och han/hon står och väntar tills scoren innan är reggad. SK startar det nya spelet, spelaren gör det inte!
Övriga uppgifter: SK ska kalla på domare när sådan behövs, antingen en kula har fastnat eller vid eventuellt regelbrott eller maskinfel. Sen gäller det förstås att hålla lite löpande koll över sina spel och spelare, svara på frågor om speltider och köer etc och vara så där allmänt trevlig så att spelarna känner att det är ett jävligt proffsigt arrangemang de hamnat på!

Arbetstiden för SK är tretimmarspass. Belöningen blir vår eviga tacksamhet samt glädjen i att veta att man dragit sitt strå till stacken för flipperkulturens bevarande och utvecklande. Plus en tunnbrödrulle eller en bärs eller nåt annat ät/drickbart.

/Gustav, domarjävel

Sidor: [1] 2